Jak to bylo? Předchozí vláda, vláda Andreje Babiše schválila pro rok 2023 ve střednědobém výhledu pro Státní fond dopravní infrastruktury 97 miliard korun. Bohužel není pravda, že 97 miliard korun by dokázalo pokrýt všechny uzavřené smluvní vztahy mezi našimi investorskými organizacemi a zhotoviteli. Pro to, aby se opravdu mohlo pokračovat v těch rozběhnutých zasmluvněných stavbách, by i pro letošní rok bylo potřeba výrazně víc než 117 miliard korun. Taková je realita. Víc k tomu není potřeba říkat. Tohle je prostě bohužel holý fakt a musela se s tím tato vláda vypořádat. A stejně tak jsme se snažili i pro další období navýšit střednědobý výhled tak, abychom dokázali obstát. A to, co jsem zároveň zmínil a je výsledkem jednání ve vládě, je představení desetiletého výhledu financování tak, aby se podařilo i v následujících letech a případných následujících vládách předcházet tomu, že střednědobý výhled bude nerealistický a nebude odpovídat tomu, co jednotliví investoři zasmluvňují, a to, co Česká republika v oblasti dopravní infrastruktury potřebuje vybudovat.
Dovolím si připojit ještě několik ryze technických odpovědí k tomu, jak je to s připravovaným úvěrem EIB. Platí všechno, co zmínil Zbyněk Stanjura. Doplním ale, že v tuto chvíli samotná EIB chystá finální schválení nabídky pro Českou republiku v boardu ředitelů. To by mělo proběhnout na samém začátku května. Tomu předcházel expertní pohled na jednotlivé projekty a dohoda na tom, co všechno by se do toho úvěru mohlo dostat, s tím, že počítáme s letošním rokem s částkou 1 miliardy eur, s tím, že můžeme čerpat finanční prostředky výhodně jak v českých korunách, tak případně v eurech. Zároveň máme potvrzeno, že ty tranše budou probíhat v rozsahu 1 miliardy korun. Čeká nás tedy až 25 takových tranší, které mohou navazovat den za dnem. To, kdybychom ve výsledku mohli podepsat smlouvu a vydat se už k čerpání úvěru, tak tady platí, že by to mohlo být už v červnu. Já říkám tedy, že podpis smlouvy i podle toho, jak to vyhodnotíme ve vztahu k výhodnosti rámců a jak bychom mohli případně doplnit financování dopravní infrastruktury i z RRF, tak to rozhodnutí v průběhu června musíme podniknout.
Tolik alespoň základní stručná informace. Myslím, že z toho je zjevné, že ten výhled Česká republika má pevně v rukách a že máme nástroj, jak všechny důležité stavby profinancovat. Děkuju za pozornost.