Jinou otázkou je, že konkrétní státní zástupce při projednávání
konkrétního případu musí mít zajištěnou procesní nezávislost a sám musí
být nestranný, tj. nesmí nikomu stranit, nikoho zvýhodňovat či
znevýhodňovat, a to ani podle přání vlády, ani podle převažujícího
veřejného mínění (což se dnes poněkud zapomíná).
Sovětská prokuratura se vyznačovala dvěma nebezpečnými prvky. Prvním
byla vysoká míra centralizace, kdy generální prokurátor byl úplným pánem
nad soustavou a mohl do kteréhokoli případu ze své pozice zasahovat, a
druhým byl takzvaný všeobecný dozor nad dodržováním socialistické
zákonnosti, kdy generální prokurátor směl vstupovat do všech právních
sporů, tedy nejen trestních, ale i civilních, obchodních či správních, a
tam prosazovat své pojetí práva.
Hlavním výdobytkem porevoluční úpravy zákona o státním zastupitelství
bylo právě odebrání všeobecného dozoru a vysoká decentralizace soustavy.
A od dob působení Marie Benešové – dnes mimochodem vysoké
představitelky ČSSD – se v čele státního zastupitelství stále objevují
nové a nové pokusy tento model změnit. Výrazně posílit postavení
nejvyššího státního zástupce a výrazně posilovat i netrestní dozor. Proč
má však mít nejvyšší státní zástupce pravomoc vstoupit do každé
skončené věci a možnost znovu ji otevřít? Nehrozí v takovém případě, že
celá struktura může být ovládnuta pomocí jednoho dosazeného člověka?
Dnešní spor o soustavě státních zastupitelství není ve skutečnosti o
její nezávislosti na moci výkonné, ale o autonomii jejích článků. Osobně
jsem více zastáncem západních modelů nezávislosti jednotlivých státních
zástupců než vysoké autonomie jednoho nejvyššího a nejmoudřejšího
prokurátora. S nejvyššími a nejmoudřejšími máme v historii své
zkušenosti. Proto říkám ne sovětskému modelu prokuratury.
11.08.2012 10:43:00
Má mít státní zastupitelství autonomii?
Otázka autonomie státního zastupitelství je sice zajímavá, ale neodráží podstatu sporu, který je nyní v souvislosti s připravovaným zákonem o státním zastupitelství diskutován.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout