- znovu musíme probrat roli státu v ekonomice
hospodářskou a průmyslovou politiku nelze formulovat a provádět bez účasti státu; stát má být silný, korektní a předvídatelný; je tedy nutné znovu prodiskutovat úkoly a postavení státu a vrátit stát občanům, tvrdě odstranit oligarchizaci ekonomiky a omezit vliv oligopolů i finančních skupin na řízení státu
základem dobrého státu je zajištění veřejné kontroly a regulace, vlastnictví strategické infrastruktury a strategických podniků, energetická bezpečnost a soběstačnost, potravinová bezpečnost, dostupnost pitné vody
podpora rozvoje perspektivních průmyslových odvětví zejména méně náročných na energetické vstupy a s vysokou přidanou hodnotou (farmacie, produkce čipů, rozvoj AI); podpora základního a aplikovaného výzkumu
změna dotační politiky – místo přímých dotací firmám zvýhodněné půjčky, garance za úvěry nebo přímý kapitálový vstup státu do perspektivních firem
podíl zaměstnanců na řízení firem – rakouský nebo německý model spoluúčasti
zjednodušení povolovacích a certifikačních procesů zejména při výstavbě strategické infrastruktury, včetně dopravní
podpora FVE a OZE za podmínky investic do rozvodných sítí – inteligentní sítě, energetická soběstačnost a boj proti energetické chudobě, odmítnutí obnovy poplatků za OZE na straně spotřebitele
elektromobilita – nejprve vybudování potřebné infrastruktury a změna energetického mixu směrem k bezemisním zdrojům
regulace provozu kamionové dopravy prostřednictvím časově proměnných sazeb silničního mýta
- rozpočet je nástroj politiky
rozpočet musí být vnímán jako nástroj hospodářské politiky, nikoliv jako její cíl
v první řadě je potřeba v daňovém systému popisovat a upravovat daňový základ, až poté se lze bavit o úpravě daňových sazeb
stanovení sazeb by mělo být vyjádřeno relativně, aby vždy zohledňovalo hospodářský vývoj
musíme do systému přivést pojem „daňové cti“; daně jsou výraz solidarity silnějších se slabšími, je špatně, že dnes je to leckdy právě naopak
Daně přímé
znovuzavedení progrese do systému sazeb
daň z příjmů právnických osob – důležité je, jak má vypadat daňový základ; sektorovými daněmi chceme řešit spíše nerovnováhy na trhu; je třeba se samostatně věnovat podnikům ve strategických odvětvích
daň z nemovitosti – obecně souhlas k úpravě; nemáme v debatě shodu, zda danit podle počtu, či podle výše majetku, mohlo by jít o kombinaci s progresí, na místě je debata o dědické dani
Daně nepřímé
vyšší zdanění luxusní spotřeby, daně musejí být schopné reagovat v čase