Ono se tak již děje, byť prostřednictvím nepřímých daní, tedy daní spojených se zdražováním všeho, což je zase výsledek rostoucí ceny emisních povolenek. Připomeňme si, že emisní povolenka je pokuta/cena za jednu tunu CO2 produkovaného do ovzduší výrobci například elektrické energie. A ta nyní díky spekulativním obchodům stojí něco pod 90 EUR. Nicméně paní Von der Leyenová má na mysli speciální daň pro Evropany, která má tyto nesmyslné, megalomanské, zelené projekty financovat. První etapa je již schválená. Má jít o celoevropskou daň uvalenou na fosilní paliva, kterou budeme platit všichni, ledaže bychom byli poustevníci. Každý litr benzínu, nafty, plynu atd. má být od roku 2026 či 2027 „zdražen“ o tuto daň. U benzínu má jít přibližně o 10-11 Eurocentů, ale může jít i o více. U nafty to má být víc a to pro její údajnou větší produkci CO2.. Ptáme se, proč to všechno? No proto, aby určité nadnárodní firmy bohatly, a aby nás politici měli více pod kontrolou. Nic na tom, že klimatické změny nezměníme. Neumíme rozkazovat větru, dešti a ani slunci…
To se ukazuje právě tyto chladné, zimní dny v Německu, které je nyní s energií z obnovitelných zdrojů na „štíru“ či spíše na pětku. Ze solárů a větrných parků se tam nyní vyrábí místo 67% slabých šest procent elektrické energie. Po odstavení jaderných elektráren letos na přelomu zimy a jara Německo zachraňují jednak uhelné elektrárny s největší produkcí CO2, jednak dovoz elektrické energie z Česka a Rakouska dohromady cca. 7%. Větší roli také hrají paroplynové elektrárny, ale LNG plyn dovážený z USA má také značnou produkci CO2 (při jeho těžbě a transportu do Evropy) a je navíc dosti drahý. V této souvislosti nutno dodat, že druhým a třetím největším dovozcem ruského plynu na světě jsou Španělsko a Belgie do LNG terminálů a je tedy možné, že tento ruský plyn se dostává i do Německa. V každém případě i ČR opět v menší míře dováží zemní plyn právě z Ruska.
Německo je příkladem bohaté země, která ale nyní má velké hospodářské problémy dané i tím, že za posledních dvacet let do své zelené politiky nainvestovalo neuvěřitelných 500 miliard EUR. Výsledkem je vnitřní diskuze, zda v této cestě pokračovat, což zase přispívá k velké politické nestabilitě koaliční vlády premiéra Scholze. Ne, že bychom my na tom byli lépe. Jen u nás se žádná velká diskuze nad klimatickou evropskou politikou nevede.
To vše ale nebrání paní Ursule von der Leyenové v jejím „svatém“ dekarbonizačním úsilí pokračovat. Inu z cizího se dobře rozdává, za covidu si to při objednávce deseti vakcín na každého obyvatele Evropy dobře odzkoušela…