Příplatek za Nutellu nebo Pilsner Urquell, které proti německým cenám "účtují" naši obchodníci, by se možná dal vysvětlit poněkud svéráznou snahou o zlepšení zdraví populace (kterou ale neguje obrovské množství jiných "výživných" položek v regálech včetně metrů tvrdého alkoholu). O desítky procent si ale u nás připlatíte i za zdravé položky typu nápoje Actimel (navíc při absenci levnější, privátní verze, běžné třeba v Německu).
A tak se nabízí otázka:
Je to o tom, že nákupčí našich obchodních řetězců jsou tak nešikovní, že za řadu výrobků platí o desítky procent víc než kousek na západ od nás? Anebo jdou desítky procent do kapes obchodníka, který pak krmí občany pohádkami o drahých energiích, o tom, jak u jiných položek (kterýchpak?) marži snižuje anebo se jen kritikou promlčí?
Není pravda, že potraviny u nás jsou systematicky dražší než v Německu. Z mé anekdotické evidence lze u nás nakoupit přeci jen levněji. Obvykle ale nikoliv stejné položky. A u těch našich levnějších se občas vkrádá do mysli i otázka kvality.
Proto pochopit, zda naše řetězce zaměstnávají nešikovné nákupčí, nebo zda "českými příplatky" nezvyšují své zisky, by bylo docela fajn. A to samozřejmě poté, co se rozdíl cen zohlední o "desetníky" způsobené jinou daní (nadsázka, jde o koruny, ale jen malý rozdíl cen) a podobný náklad na kurzové riziko, které též zboží prodražuje.
P.S. Link i pro pana Prouzu, který má ekonomiku řetězců v malíčku, a tak nám snad snadno věci vyjasní.