Závěrečné práce budou zahájeny po zimní přestávce, v závislosti na klimatických podmínkách. Většina zemních prací již byla dokončena, a tak mezi klíčové letošní úkoly patří příprava vozovkových vrstev a kompletního vybavení dálnice.
„Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že PPP projekty jako doplňkový nástroj k zajištění výstavby dopravní infrastruktury fungují. V příštích deseti letech budeme potřebovat investovat do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu 2,8 bilionu korun v cenách roku 2022. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu, s tzv. PPP projekty,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„Pozitivní spolupráce s naším zadavatelem, Ministerstvem dopravy ČR, a naším zhotovitelem, společností DIVIA stavební, která je součástí skupiny VINCI Construction CS, byla klíčovým faktorem, který nám umožnil dosáhnout tohoto významného milníku 80 % dokončení. Jsme připraveni v tomto tempu pokračovat i při dokončování zbývajících prací," dodal Christian Biegert, generální ředitel Via Salis a výkonný ředitel VINCI Highways pro střední Evropu.
Chystané stavební práce na D4
V první polovině roku budou na trase D4 postupně připraveny všechny vozovky. Kromě podkladních vrstev ze štěrku a kamení budou položeny asfaltové vrstvy. Finální vrstva, po které budou jezdit automobily, budou položeny až v závěrečné fázi, aby nedošlo k jejich zatížení nebo poškození stavební technikou.
Zatímco v loňském roce vyrostla většina ze 40 mostních konstrukcí na trase do fáze hrubé stavby, letos na nich budou pokračovat další práce: například proběhne pokládka izolací, budou se klást jednotlivé vrstvy vozovky nebo dodělávat zábradlí.
Podzimní měsíce budou věnovány desítkám dokončovacích prací, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice.
„Naše strojní i lidské nasazení na tomto projektu je extrémní. Řidiči, kteří stavbu míjí, vidí, jak jim nový úsek D4 roste přímo před očima. Byť aktuálně klimatické podmínky nedovolují plné nasazení, práce přesto postupují dle plánu tak, aby jej řidiči mohli začít využívat na konci tohoto roku,“ uvedl Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS.
Operační centrum
Operační centrum (SSÚK) u křižovatky Lety je v současné době ve fázi
hrubé stavby. Bude v něm umístěno středisko řízení provozu, hlídkové a
technické stroje a zařízení pro zimní údržbu, jako je sklad soli a
zařízení na výrobu solanky.
Informační systém
Důležitou součást této stavby představuje komplexní informační systém. V
roce 2024 budou instalovány kabelové rozvody, které se budou sbíhat do
operačního střediska v Letech. Informační systém umožní poskytovat řadu
technologických služeb včetně úsekového měření, kamerového dohledu (195
kamer), který pokryje 100 % dálnice i přilehlých oblastí, SOS tísňových
telefonů (48), vysokorychlostních vah, meteostanic (10), variabilních
dopravních značek a informačních panelů (34) a analyzátorů dopravního
proudu. Systém bude komplexně testován, aby byl bezchybně připraven na
otevření dálnice.
BIM
Dostavba D4 mezi Příbramí a Pískem je největší liniovou stavbou v České
republice, která využívá technologii BIM. Díky BIM má dálnice D4
digitální dvojče, které obsahuje veškeré informace o jednotlivých
součástech dálnice a klíčovou dokumentaci, jako jsou kolaudační
rozhodnutí a manuály. Technologie BIM se podílí i na plynulém přechodu
mezi fází výstavby a provozu a zajistí vysoce kvalitní údržbu dálnice D4
po celou dobu 25 let trvání koncese.
Odpočívky Krsice
Na jaře budou rovněž zahájeny hlavní práce na stavbě odpočívek u Krsic,
které nabídnou kompletní zázemí pro odpočinek řidičů, mimo jiné celkem
246 parkovacích míst. Souběžně se začnou stavět dvě čerpací stanice s
restauracemi.
Motýlí dálnice
Podél celé trasy budované dálnice D4 se na jaře po obou stranách začne
vysévat speciální obohacená travní směs, v níž je vedle tradiční trávy
vysoký podíl lučních bylin a květin, které jsou přirozené pro tuto
oblast a podpoří rozvoj biodiverzity v této lokalitě. Současně se budou i
nahrazovat dřeviny, které byly vykáceny při vytyčení trasy dálnice.
Zadavatelem projektu je Ministerstvo dopravy ČR, PPP projekt realizuje
sdružení Via Salis. Investice zahrnuje projektování, financování a
stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu
dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude
podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude
konsorcium dálnici provozovat. Všechny stavební práce provádějí
společnosti ze Skupiny VINCI Construction CS pod vedením její
společnosti DIVia stavební.