„Potřebujeme důkladně zanalyzovat dosavadní praxi pravidelných technických kontrol vozidel, vyhodnotit stávající úpravu i ve srovnání s Rakouskem, Polskem a Německem. Chceme identifikovat rizikové body české právní úpravy a navrhnout omezení případného korupčního jednání a tím transparentně ukázat, jak současný systém v České republice funguje a kde je možné ho zlepšit i přesto, že již byla v posledních letech řada opatření pro snížení rizika zneužití realizovaná,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Ministerstvo dopravy nyní v rámci předběžných tržních konzultací osloví odborné poradce, kteří by dokázali nezávisle současný systém měření technických parametrů vozidel důkladně zanalyzovat i ve srovnání s dalšími evropskými státy.
Výsledný dokument má být zaměřen na zanalyzování „úspěšnosti“ STK a SME, tedy počty kontrolovaných vozidel za jednotku času, průchodnost technických kontrol, procento vozidel, které pro nedostatky technického stavu technické kontroly nevyhoví apod.
Dále budou důkladně vyhodnoceny dosavadní sankce pro provozovatele STK a SME a kontrolní techniky STK, využívání zákonných institutů pro případné omezení možností podvodů s výsledky technických prohlídek. Součástí bude i navržení opatření na zlepšení právní úpravy STK včetně SME v České republice.
Ministerstvo průběžně sleduje trendy v měření emisí, a na základě toho pak upravuje postupy v měření a požadavky na přístroje pro měření, tak aby co možná nejvíce odpovídaly současnému stupni technického pokroku v této oblasti. Jde např. o nové požadavky na přístroje, kdy stanice měření emisí musely být nejpozději od 1. 3. 2022 vybaveny novými přístroji, a s tím související nový metodický postup pro měření emisí, dokumentaci přítomnosti vozidla na SME, přenos dat z měřicího přístroje do informačního systému technických prohlídek, vyhodnocování dat z IS TP na základě kterých jsou v pravidelných intervalech zasílány podněty na krajské úřady k provádění kontrol konkrétních STK a v neposlední řadě metodická činnost pro krajské úřady (KÚ) a obce s rozšířenou působností (ORP) v oblasti výkonu státního odborného dozoru nad STK (KÚ) a SME (ORP).
Na základě své činnosti ministerstvo ročně zasílá na příslušné KÚ nebo ORP oznámení o podezření z přestupku fyzických osob (kontrolních techniků) nebo právnických osob (STK, SME) k dalšímu šetření.
Pro fyzické osoby je stanovena sankce do 50 000 Kč, v případě že chybné provedení TK je prokázáno v souvislosti se získáním majetkového nebo jiného prospěchu kontrolního technika pak až 500 000 Kč. V případě právnické osoby lze podle druhu deliktu uložit sankci do 50 000 Kč, 500 000 Kč, nebo 5 000 000 Kč.
Ke kontrole emisí u vozidla navíc může dojít i při samotném provozu, Centrum služeb pro silniční dopravu ve spolupráci s Policií provádí namátkové kontroly za využití speciálních mobilních měřících stanic. Od roku 2025 bude kontrola v samostatné kompetenci Inspekce silniční dopravy, kdy nebude potřeba asistence Policie ČR.