Dálnice D35 se po dokončení stane spolu s dálnicí D11 alternativní trasou k přetížené dálnici D1. Půjde tak o druhou páteřní dálnici. „Jde o důležitou stavbu, díky které se uvolní doprava na dálnici D1. Pomůže několika regionům, odlehčí přetížené silnici 35 a především podstatně zlepší průjezdnost ze západu na východ republiky,“ řekl na slavnostním zahájení stavby premiér Petr Fiala a dodal, že dostavba této klíčové tepny je prioritou vlády.
Premiér také uvedl, že stát v posledních letech rekordně investuje do dopravní infrastruktury. „V loňském roce jsme investovali do dopravních staveb 150 miliard, v letošním roce 150 miliard a v tomto trendu chceme pokračovat. Projevuje se to v konkrétních výsledcích. Nejenže otevíráme stále více nových zprovozněných úseků, ale také zahajujeme stále víc staveb. V letošním roce očekáváme, že budeme zahajovat celkové stavby 164 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, což je zase jeden z rekordů,“ uvedl předseda vlády.
Trasa úseku Ostrov – Vysoké Mýto navazuje na předchozí úsek D35 Časy–Ostrov, který je v provozu od prosince 2022. Součástí bude šest mostů a čtyři ptačí zábrany. Napojení Vysokého Mýta je navržené jako součást dálničního úseku Vysoké Mýto – Džbánov, který ŘSD buduje od konce loňského roku.
Tunel Homole, na jehož výstavbu probíhalo samostatné výběrové řízení na zhotovitele stavby, se bude částečně hloubit, částečně razit. Pro ražbu použije zhotovitel takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodu, kdy se nejedná o ražbu, ale o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu. ŘSD už takto stavělo tunel Panenská, se 2,1 kilometru nejdelší silniční tunel v ČR, Lochkovský tunel na Pražském okruhu i tunel Valík na D5.
Příprava D35 za poslední roky výrazně zrychlila. Nyní vše směřuje k tomu, že bude hotová do šesti let, kdy propojí východní Čechy s Olomoucí.