Strategie zohledňuje význam příjezdového cestovního ruchu pro hlavní město a umožní pokračovat v jeho kultivaci. Závazný dokument musí ještě schválit Zastupitelstvo hl. m. Prahy. Smyslem strategie je zajistit rovnováhu mezi ekonomickými přínosy cestovního ruchu a strategickými zájmy města, kterými je environmentální, kulturní, sociální a ekonomická udržitelnost, zvyšování kvality života Pražanů, zajištění jejich bezpečnosti a také ochrana a rozvoj kultury a historického dědictví města.
Cestovní ruch sice přináší městu a jeho rezidentům mnoho finančních i nefinančních přínosů, zároveň však může vést ke snížení kvality života obyvatel nebo může dokonce být spojen s rizikem ohrožení výjimečné světové hodnoty a jedinečného genia loci Pražské památkové rezervace.
„Jsem rád, že dnes byla schválena strategie S respektem k Praze, která inovuje přístup města k cestovnímu ruchu v naší metropoli. Naším cílem je přilákat prémiové návštěvníky, kteří do Prahy přijedou nejen kvůli její bohaté kulturní nabídce. Tito turisté stráví ve městě více času, což zvyšuje jejich útratu a zároveň prohlubuje jejich zážitek z našeho nádherného města. Věřím, že tato strategie ekonomicky podpoří pražské podnikatele a zároveň posílí a obohatí místní kulturu. Tím zajistíme, že se Praha stane ještě atraktivnější destinací pro turisty a příjemnějším místem pro život jejích obyvatel,“ přibližuje náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast kultury Jiří Pospíšil.
Strategii vypracovala společnost Prague City Tourism a.s. (PCT), která vykonává pro město činnosti destinačního managementu. Strategie navazuje na předchozí koncepci příjezdového cestovního ruchu hl. m. Prahy pro roky 2020-2023 „Zájmy Prahy na prvním místě“ a zajišťuje kontinuitu v rozvoji cestovního ruchu s vysokou přidanou hodnotou.
První část strategie přináší robustní analýzu dostupných dat se zaměřením na reflexi vývoje cestovního ruchu v posledních pěti letech, komparaci příjezdového cestovního ruchu hl. m. Prahy s dalšími destinacemi. Sumarizuje klíčové aktivity a přínosy PCT a roli společnosti v naplňování koncepce příjezdového cestovního ruchu. Přináší také analýzu globálních trendů a změn spotřebitelského chování, které budou segment cestovního ruchu zásadně ovlivňovat v následujících letech.
Druhá, návrhová, část strategie rozpracovává čtyři vize pro hl. m. Prahu — Praha zisková, Praha odolná, Praha strategicky rozvíjená a Praha udržitelná do konkrétních klastrů cílů na roky 2024—2027.
Efektivní naplňování strategie bude pokračovat stejně jako dosud, tedy zapojením nejen PCT, ale i všech dalších relevantních aktérů, jako jsou hlavní město Praha, městské části, klíčové organizace a instituce na úrovni města i státu – např. Dopravní podnik hl. m. Prahy, Správa Pražského hradu, Prague Convention Bureau, Svaz obchodu a cestovního ruchu, Hospodářská komora ČR, Hospodářská komora hl. m. Prahy, vysoké školy, dále místní obyvatelé či podnikatelsky´ a neziskový sektor, tj. profesní asociace v oblasti cestovního ruchu, Letiště Václava Havla Praha a různá občanská sdružení.
Tyto subjekty se budou podílet na naplňování strategie prostřednictvím 29 konkrétních projektů implementačního plánu, které jsou součástí strategie. Takto bude zajištěna provázanost všech odpovídajících strategických a regulatorních opatření a synergii všech nástrojů, které má město k dispozici.