Samostatnou kapitolou je pak používání mobilních telefonů ve školách, kde podle průzkumů jednoznačně snižuje koncentraci žáků a efektivitu učení. I nejlepší snaha učitelů má tím pádem jen malou šanci padnout na úrodnou půdu.
K zákazu používání mobilů alespoň na základních školách tak postupně přistupují země po celém světě, od Francie, Itálie, Portugalska, Nizozemska nebo Velké Británie po Izrael, Nový Zéland či několik států v USA. Zkušenosti s tímto opatřením jsou zatím jen pozitivní: Děti jsou soustředěnější, dosahují lepších studijních výsledků. Navíc se místo koukání opět baví mezi sebou, což je nakonec jedním ze smyslů školní docházky – socializace.
Od příštího roku chci proto zákaz používání mobilů během výuky zavést i u nás na Vsetíně, a to v základních školách, kde je město zřizovatelem.
Jako první krok jsme pro ředitele škol uspořádali přednášku neurologa Martina Jana Stránského, který představil výsledky srovnávacích studií, a potvrdil tak celosvětový trend. Aby se rodiče nemuseli bát: V odůvodněných případech (typicky kvůli zdravotním omezením) samozřejmě děti telefon k dispozici mít budou, půjde však o výjimku z pravidla.
Je totiž načase, aby děti opět byly dětmi. Dospělí mají vědět, co je pro ně nejlepší, a být schopní to také realizovat. Házet na děti zodpovědnost a tvrdit, že jim přece jen dáváme možnost svobodně se rozvíjet, není fér hlavně vůči nim, protože na to ve finále doplatí nejvíc.