Jan Grolich je prvním hejtmanem kraje, který nevyhrál před svým zvolením, narozdíl od všech svých předchůdců, krajské volby. Hejtmanem se stal na základě dohody subjektů, které v roce 2020 obešly tehdejšího vítěze voleb, hnutí ANO a jeho lídra, tehdejšího hejtmana Bohumila Šimka.
Letos zaplavil jižní Moravu Jan Grolich “zelenou” kampaní na sebe sama, když hlavním motivem nejsou konkrétní problémy kraje a jejich řešení, ale motto “akce Grolich hejtman”. Ze všeho nejvíc kampaň připomíná slevové reklamy do obchodních řetězců. Zajímavé je i to, že na první pohled vůbec není patrné, že jde o kampaň SPOLU (tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09) v Jihomoravském kraji. Prostě jen kampaň hejtmana Grolicha.
Má to jednu chybu. V České republice narozdíl od sousedního Slovenska nemáme přímou volbu hejtmanů. Tedy voliči vybírají zastupitele, a teprve ti vyberou volbou hejtmana kraje. Jan Grolich tak bude jedním ze 65. A jak jsem již uvedl výše, nemusí být hejtmanem vítěz voleb, ale ten, kdo dokáže dohodnout většinu v zastupitelstvu kraje, v případě Jihomoravského kraje alespoň 33 mandátů (z 65).
Příští víkend uvidíme, zda tento styl “nepolitické politiky” bez faktického programového obsahu (to však není jen fenomén letošní Grolichovy kampaně, abych byl objektivní) osloví Jihomoravany natolik, aby to stačilo na volební vítězství a na zajištění většiny pro příští krajskou koalici. Volič si tak vybírá spíše marketing, než explicitní politický program. To je však svoboda volby každého z nás.