Mgr. Lenka Kadlecová

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,11. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.09.2012 9:16:13

Studené mléko a teplé koláčky

Studené mléko a teplé koláčky

Mateřská školka má zásadní vliv na rozvoj osobnosti dítěte a dokonce i na to, zda dítko bude jednou studovat vysokou školu.

To víme nejen proto, že o tom psal spisovatel Robert Fulghum v báječné knížce „Všechno co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce“.

Kdo k tomu poznání dospěl, hledal pro své potomky školku s nejlepší pověstí. Mnozí jiní to ovšem buď netušili, nebo si mysleli - z nejrůznějších důvodů - opak. A proto jejich děti často školku nenavštěvovaly vůbec. Nedávno publikovaná studie OECD dala za pravdu té první skupině. A my všichni, rodiči počínaje, přes zřizovatele a vládou konče, bychom to měli vzít v potaz.
V první řadě jde o silný argument vůči alternativní předškolní péči, jako jsou například „firemní dětské koutky“ propagované ministrem Drábkem, či podobná zařízení například v rámci alternativních náboženských společností. Pozor – to vůbec neznamená, že je něco špatné na jiných formách mateřinek. Někdo - v tomto případě odborníci - však musí nastavit standardy na kvalifikaci pedagogů a na zázemí takového zařízení, a tyto standardy kontrolovat.
A pak ano, zřizovatelem školky může být kromě těch stávajících třeba firma či úřad – jako tomu je ostatně v některých západních zemích. Problém Drábkova návrhu ovšem spočívá v tom, že výše uvedené standardy změkčuje natolik, že „free školka“ může být jen jakýmsi odkladištěm dětí, které si namísto předškolní výchovy jenom hrají. 

Jsou tu i další problémy. Kvalitní předškolní péči (ale i následné vzdělání) musí stát garantovat vždy a všem. S tím se ovšem příliš nerýmuje demografická křivka. V sedmdesátých letech byly díky státní propopulační politice silné ročníky. Po roce 1989 pak celá řada slabých. Nyní se generace „Husákových dětí“ ocitla v rodičovském věku a na svět přišly opět silné ročníky – jenže ve školkách je málo místa a učitelů (na které je navíc nedostatek peněz). Je ovšem otázka jak to bude za pár let. Co když současný baby boom pomine? Mnohé napovídá, že je to velmi pravděpodobné…
Jak za těchto podmínek garantovat kvalitní předškolní vzdělání? Má si kraj coby zřizovatel pořídit variabilní školku, která dokáže bez velkých investic měnit svoji kapacitu z 50 dětí na 100 a zpět? To nemyslím jako fantazii – něco takového mne napadlo již před lety, když jsem viděla, jak jsou některé mateřské školky (které dnes praskají ve švech) zoufale prázdné… Mimochodem - nechtěl by se nad tím, jak něco takového při dodržení všech nutných parametrů realizovat, nějaký stavební podnikatel, skutečně seriozně zamyslet?
I kdyby však v našem kraji taková budova například v rámci projektu PPP vznikla, stále to neřeší problém s pedagogy. Česká republika – abych ještě jednou citovala zprávu OECD - má pátý nejstarší sbor učitelů ze všech sledovaných zemí. Třem čtvrtinám učitelů je více než čtyřicet let a mladé lidi do školství nic neláká.
Když má předškolní výchova skutečně kvalitně fungovat, je nutné, aby zřizovatelé i ministerstvo školství spolupracovali, a aby vše probíhalo na odborném základě, bez nedomyšlených nápadů, jako jsou „dětské koutky ministra Drábka“. Poslední rok v mateřské školce musí zůstat bezplatný, protože všechny děti musí dostat stejnou šanci.
České školství bylo dlouhá léta na vysoké úrovní a všichni bez rozdílu víme, že vzdělání je nejlepší investice do budoucnosti. Jsem přesvědčena, že namísto neustálých škrtů a šetření na nesprávném místě je nutné školství významně finančně a tím pádem i personálně posílit. Zpráva OECD je jenom jedním z mnoha důvodů.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama