Rozpočet na letošní rok s plánovaným deficitem 252 miliard korun jsme nemohli podpořit, protože odmítáme rozpočtové triky, v jejichž důsledku byl už před katastrofální povodní naplánován tak, že jeho skutečný schodek nebyl 252 miliard, ale 270 miliard korun, a to v důsledku mimorozpočtové půjčky od Evropské investiční banky.
Nemohli jsme ho podpořit samozřejmě ani proto, že zvedl provozní výdaje na chod vlády o 3,5 miliardy korun a oproti roku 2021 o celou čtvrtinu. Že snížil prorůstové investice do budoucnosti naší země o 18 miliard korun, a nejvíce právě tam, kde byly vůbec nejpotřebnější, tedy v dopravní infrastruktuře o 35 miliard korun nebo v místním rozvoji o 8 miliard korun.
Že místo avizovaného a nekonkretizovaného zatočení s národním dotačním byznysem přinesl bizarní škrty ve výstavbě obecního bydlení, opravách silnic, budování školek a škol, anebo také bohužel v zadržování vody v krajině. A to vše přesto, že díky nezřízené inflaci jen v letošním roce disponuje vláda oproti roku 2021 o 453 miliard korun vyššími příjmy. To jsou jen některé z důvodů, pro které je státní rozpočet na rok 2024, a to nejen velikostí svého schodku, již od ledna tím bezkonkurenčně nejhorším nekrizovým rozpočtem v novodobých dějinách naší země.
A dovolte mi, prosím, ještě na úvod, abych si s panem ministrem financí a spolu s ním vlastně i s většinou poslanců vládní koalice právě při dnešní příležitosti ujasnila ještě jednu naprosto zásadní věc. Dnes zde vláda předstupuje s návrhem na rozpočtovou novelizaci. Místo deficitu 252 miliard korun požaduje z pochopitelných důvodů navýšení o 30 miliard korun.
Schodek má být nově 282 miliard korun. Připočteme-li neoddělitelnou mimorozpočtovou půjčku ve výši 18 miliard, má letos Česká republika fakticky hospodařit s 300miliardovým schodkem. To je, dámy a pánové, o 11,5 miliardy korun horší číslo než v roce 2023. To je, dámy a pánové, ne tolik vzdálený výsledek jako v letech 2020 a 2021, kdy byla naše země sevřena covidovými lockdowny a na přímou pomoc domácnostem a firmám se vyplácely stovky miliard korun a další vysoké desítky miliard nás stály odklady záloh daní a podpořené úvěry firmám.
Nezpochybňuji ani v nejmenším závažnost a naléhavost povodňových škod, které by bez této novely bohužel nebylo možné rychle a efektivně řešit. Jistě se ale shodneme, že je, a nechci to srovnávat, je těžko je srovnávat se situací, se kterou se v letech pandemie musela vypořádávat vláda Andreje Babiše, ve které jsem byla ministryní financí já. Proto bych byla nesmírně ráda, aby si počínaje dnešním dnem, kdy s velkou pravděpodobností bude tato novela schválena, kolegové z vládnoucí koalice už navždy schovali svoje repliky o nezřízeném hospodaření naší vlády, o astronomických schodcích neschopných hospodářů z ANO a o svých osvícených konsolidačních receptech a úspěších.
Zopakuji to proto ještě jednou, aby to bylo úplně jasné. Pokud projde navrhovaná novela, faktický deficit v roce 2024 bude 300 miliard korun, a to samozřejmě za předpokladu, že se ho podaří dodržet. Ale právě proto, že jako ministryně financí mám - bohužel mám - zkušenost s tíhou nezměrné odpovědnosti za financování České republiky v době nejistot a krizí, cítím potřebu nastavit i vlídnější tvář. Rozpočet na letošní rok, s jehož podobou jsem hluboce nesouhlasila, stejně jako realita jeho plnění a způsob zacházení s rozpočtovou rezervou, rozdaly karty celkem jasně. Jistě, můžeme se oprávněně pozastavovat nad tím, proč rozpočtová rezerva byla v průběhu roku vynaložena například na zcela předpokládatelné náklady, jako bylo třeba zajištění hladkého konání evropských voleb nebo mistrovství světa v hokeji. Ale tím nezměníme žalostný fakt, že z původních 12 miliard zůstala na řešení povodní v rozpočtové rezervě jen asi miliarda jedna.
Zkrátka a dobře, bez navýšení výdajů státního rozpočtu na úkor státního dluhu by vláda Petra Fialy v tuto chvíli nebyla schopna dopady povodní a následnou obnovu území operativně řešit. To je ostatně jediný důvod, proč poslanecký klub hnutí ANO dnes umožnil vládě tuto novelu obhajovat ve stavu legislativní nouze, a tedy výrazně zrychleným procesem.
Musí tady ale jasně zaznít jedna věc. 30 miliard korun, o které vláda požaduje navýšit vládní rozpočtovou rezervu, musí bezpodmínečně a do poslední koruny zamířit jen a pouze na řešení povodňových škod. Náš požadavek je v této souvislosti jasný a opakujeme ho od prvního okamžiku. Stát se musí postavit čelem nejen k obnově veřejného majetku, ale i k nejzasaženějším domácnostem a paralyzovaným firmám. Protože letošní povodeň, jak víme, v mnoha oblastech naplňuje znaky zcela výjimečné katastrofy, která se vymyká i těm nejčernějším scénářům, často zodpovědně pojištěných občanů. Koryta se nevylila jen v oblastech, kde jsou tato rizika předpokládatelná, ale i tam, kde s povodněmi žádná zkušenost dosud nebyla. Celé ulice, celé čtvrti, kde obyvatelé ve svých pojistkách logicky počítali s tím, že je může takříkajíc vyplavit soused, přišli ze dne na den o celý dům i byt a veškerý rodinný majetek. A jak upozornil Svaz průmyslu a dopravy, byly poškozeny i celé průmyslové areály, logistická centra a narušeny dodavatelské řetězce.
Pomoc musí být proto okamžitá a musí zamířit nejen do státního, obecního a krajského majetku, ale také k občanům a firmám. Programy, které tuto pomoc umožňují, jsou na příslušných rezortech naší vládou již dávno připraveny a o jejich funkčnosti netřeba mít pochybnosti. Prošly si zkouškou ohněm. Bohužel, ať už se jedná o program Živel na MMR, nebo o programy na pomoc podnikatelům a živnostníkům na MPO. Otázkou je tedy pouze finanční alokace a úprava podmínek. A to by měla být otázka dnů, nikoliv týdnů, natož měsíců.
Hnutí ANO nebude přijetí novely zákona o státním rozpočtu na rok 2024 aktivně bránit, ba dokonce jsme naším souhlasem se zkráceným jednáním vytvořili podmínky pro její neodkladné přijetí a dokonce jsme připraveni po jednání poslaneckého klubu tuto novelu aktivně podpořit, to znamená hlasovat pro ni. Kromě požadavku adresné pomoci lidem a firmám budeme ale dále požadovat, aby byla Sněmovna průběžně informována o detailech veškeré plánované i poskytnuté pomoci, která má být z těchto 30 miliard korun poskytnuta. Povodňová novela státního rozpočtu se totiž nesmí ani náznakem stát tmelem na evidentní nedostatky a závažné nesrovnalosti například v plánovaném rozpočtu na příští rok.
Až dojde k rozpravě, načtu usnesení, které schválil poslanecký klub hnutí ANO, kde budeme žádat vládu o poskytnutí určitých garancí a informací tak, aby mohl být vykonáván dohled ať už rozpočtovým výborem, nebo Poslaneckou sněmovnou nad čerpáním této vládní rozpočtové rezervy. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z lavic ANO.)