Mgr. Lenka Dražilová, MBA

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.10.2024 14:15:00

Návrat původní hranice věku odchodu do předčasného důchodu na 60 let

Návrat původní hranice věku odchodu do předčasného důchodu na 60 let

Projev na 113. schůzi Poslanecké sněmovny 4. října 2024 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění.

 Dobrý den ode mě všem a děkuji za slovo, pane předsedající. Já už jsem k návrhu důchodové reformy si tady všechno včera řekla a nyní bych chtěla pouze odůvodnit dva pozměňovací návrhy, které společně s kolegy předkládám. Jedná se v obou případech o pozměňovací návrh Aleše Juchelky, Andrey Babišové, Lenky Dražilové, Jany Hanzlíkové, Igora Hendrycha, Renaty Oulehlové, Jany Pastuchové, Miroslava Samaše, Aleny Schillerové a Andreje Babiše. Ten první pozměňovací návrh cílí na návrat původní hranice věku odchodu do předčasného důchodu na 60 let, společně s tím je zachována jako alternativní podmínka, že do dosažení důchodového věku pojištěnci chybí nejvíce tři roky tak, aby podmínka 60 let věku nebyla samozřejmě i retroaktivně stanovována pro případ osob, u nichž důchodový věk činí méně než 57 let s ohledem na pohlaví a počet vychovaných dětí.

Tato hranice za zachování podmínky získání doby pojištění stanovené podle § 29 odst. 1 nebo § 29 odst. 3 písm. b) zákona o důchodovém pojištění podle názoru navrhovatele lépe odpovídá společenskému přínosu a statusu osob, jejichž věk je blízký důchodovému věku. Pokud vláda argumentuje nepříznivým fiskálním vývojem, lze vyjádřit přesvědčení, že by se měla více soustředit na pozitivní motivaci těchto osob k ekonomické činnosti i po dosažení nároku na odchod do předčasného důchodu namísto stanovování bariér v tomto nároku.

Druhý pozměňovací návrh cílí na zachování současné motivace k výdělečné činnosti. Tady bych chtěla říct, že vládní návrh zavádí jen možnost, aby osoba samostatně výdělečně činná, která dosáhla důchodového věku a má nárok na výplatu starobního důchodu v plné výši, po alespoň jeden celý měsíc uplatnila slevu na pojistném na důchodové pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti za kalendářní rok ve výši 6,5 % z vyměřovacího základu.

Taková motivace je však podle našeho názoru zcela nedostatečná a podle názoru navrhovatele tedy jde proti filozofii důchodového systému, která spočívá v zajišťování osob nezpůsobilých k práci z důvodu vysokého věku a tomu odpovídajícího zdravotního stavu. Jak jsem již řekla, pozměňovací návrh proto cílí na zachování současné motivace k výdělečné činnosti v podobě zvyšování procentní výměry starobního důchodu. A navíc usiluje ještě o zvýšení sazby, o kterou je procentní výměra zvyšována, a to ze stávajících 0,4 % na 1,5 % výpočtového základu. Kromě toho návrh především ke zvýšení komfortu oprávněných stanoví, že k uvedenému zvýšení procentní výměry starobního důchodu dojde i bez žádosti pojištěnce, tedy automaticky.

To jsou tedy naše dva pozměňovací návrhy, ke kterým se samozřejmě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama