dovolte mi opravdu krátké stanovisko za náš poslanecký klub, který tento návrh zákona nepodpoří. Původní ministerský materiál byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení začátkem ledna letošního roku, a to aniž by byl právě s klíčovými sociálními partnery projednán. Je zřejmé, a to uznáváme, že právní úprava nejrůznějších právních i věcných institutů spadajících právě pod oblast sociálně zdravotního pomezí je nutná a zároveň nezbytná. Ovšem nelze za pochodu a zbrkle měnit dosavadní systém, dokud nebudou vyřešeny základní problémy, které tato změna dle expertů z dotčených oborů může vyvolat.
Ať už se jedná zejména o sladění poptávky po pobytových sociálních službách s jejich nabídkou, to znamená, neměnit současný právní a faktický stav, dokud nebude dostatek pobytových sociálních služeb pro osoby v nejrůznějších nepříznivých zdravotních či sociálních situacích, dokud nebudou jasným a odpovídajícím způsobem vyřešeny otázky dlouhodobého financování těchto služeb, a dokud nebude k dispozici dostatek kvalifikovaného a důstojně zaplaceného personálu ve všech těchto zařízeních. Tento vládní návrh komplexně neřeší všechny problémy při poskytování sociálních služeb a zdravotní péče. Zejména tehdy, má-li být poskytována současně, paralelně v jednom typu pobytového zařízení.
Návrh beze zbytku také neřeší ekonomické a finanční dopady plánovaných změn do obou segmentů, tedy do sektoru sociálních věcí a do sektoru zdravotnictví. Velký problém vidíme i v zavádění budoucí finanční spoluúčasti klientů těchto služeb, kde je problém dlouhotrvajícího podfinancování sociálních služeb přenášen na jejich klienty a poskytovatele. Je nutné nejprve zkvalitnit dosavadní systém poskytování sociálních služeb a odstranit jeho mezery a slabá místa ve smyslu dobudování dostatečné sítě příslušných zařízení vzhledem k potřebám jejich klientů.
Je také nutné řešit akutní nedostatek pracovníků v tomto sektoru a odstranit jeho důvody. Jde o lékařský a ošetřovatelský zdravotnický personál, a hlavně o otázku jejich nízkých mezd. V případě překotného schválení této novely lze předpokládat vysoký tlak na rodiny a příbuzné, aby si své blízké převzali do domácí péče, což také v některých případech může v praxi znamenat pro ty rodiny velký problém.
Říkáme, že zdravotnické zařízení nesmí a nemá suplovat poskytování pobytové sociální služby, což je výlučně v kompetenci poskytovatelů sociální péče. V opačném případě hrozí vážné omezení kvality a dostupnosti dlouhodobé zdravotní péče, respektive její zahlcení. Problematický je i návrh na administrativní omezení doby hospitalizace v režimu dlouhodobé lůžkové péče.
Rozhodující pro délku pobytu pacienta na lůžku dlouhodobé lůžkové péče má být jeho zdravotní stav, který je podrobně veden a popsán ve zdravotnické dokumentaci, a délka hospitalizace a její ukončení. Tedy jednoznačně musí být dáno pouze zdravotním stavem pacienta a indikací lékaře k ukončení hospitalizace a ničím jiným. A obdobně problematických a potenciálně nebezpečných míst je v návrhu zákona mnoho.
My v hlasování určitě podpoříme mimo jiné tyto pozměňovací návrhy, jako je například umožnění dálkového přístupu k přehledu o platbách zdravotních pojišťoven za sociální služby, zahrnutí psychosociální podpory mezi základní činnosti sociálního poradenství, prodloužení přechodného období pro péči o děti do tří let v pobytových zařízeních o jeden rok nebo možnost poskytování sociálně zdravotních služeb i v přirozeném sociálním prostředí uživatele, omezení výše úhrad za ubytování a stravu pro klienty pobytových služeb, zvýšení pokuty poskytovateli, kteří nezveřejní ceny služeb.
A také určitě naopak nepodpoříme pozměňovací návrh na snížení počtu členů inspekčních týmů v oblasti kontroly poskytovatelů sociálních služeb anebo přílepek ohledně usnadnění slučování zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven. A zákon jako celek z důvodů, jaké jsem uvedla, nepodpoříme.
Děkuji.