Ing. Lukáš Vlček, DiS.

  • STAN
  • ministr průmyslu a obchodu
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,21. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.02.2025 10:21:00

Novela zákona spotřebitele ochrání před zavádějící reklamou

Novela zákona spotřebitele ochrání před zavádějící reklamou

Vláda jednomyslně schválila novelu zákona o regulaci reklamy, která zpřesňuje požadavky na reklamu v oblasti kojenecké výživy, upravuje regulaci reklamy na humánní léčivé přípravky, zdravotnické prostředky a další související oblasti.

 Novela také mění dozorový orgán pro oblast reklamy na kojeneckou výživu, kdy stávající dozorové kompetence krajských živnostenských úřadů převezme Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Účinnost novely je navrhována od 1. července 2025.

„Novela zákona reaguje na současné potřeby trhu tím, že zavádí jasnější pravidla a odstraňuje dosavadní nejasnosti. Zároveň spotřebitele ochrání před zavádějící reklamou na kojeneckou výživu, zdravotnické prostředky nebo léčivé přípravky. Lidé budou mít především jistotu, že se k nim dostávají správné a ověřené informace. Díky možnosti poskytnout povinné informace elektronicky také omezuje zbytečnou byrokracii,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.

Nově bude povolena také propagace zdravotnických prostředků, které jsou vydávány pouze na poukaz nebo žádanku od lékaře. To jsou například sluchadla, kontaktní čočky pro děti nebo dýchací přístroje pro léčbu spánkové apnoe. „V tomto případě nehrozí, že by mohly firmy svou reklamou ovlivnit rozhodování spotřebitele, jelikož poukaz či žádanku vždy vydává lékař,“ dodává náměstek ministra průmyslu a obchodu Štěpán Hofman, který dnes na vládě novelu představil. 

Stále ale novela zakazuje reklamu na ty zdravotnické prostředky, které může aplikovat jedině zdravotník a pacient s nimi nenakládá sám. Mezi ně patří například kloubní náhrady, nitrooční čočky pro dospělé nebo nitroděložní tělíska. Zakázáno je nadále i zapojení celebrit/influencerů do propagace zdravotnických prostředků. U kojenecké výživy se mění to, kdo bude kontrolovat dodržování pravidel. Místo krajských živnostenských úřadů to bude Státní zemědělská a potravinářská inspekce. 

V případě reklamy na humánní léčivé přípravky směřující vůči zdravotnickým odborníkům umožňuje novela povinné informace poskytnout elektronickou formou. Novela také upravuje možnost za stanovených podmínek šířit informace nelékařským zdravotnickým pracovníkům, dalším osobám s náležitými odbornými znalostmi a pacientům. Reklama na prostředky vůči široké veřejnosti tak nebude zakázána, budou však regulovány některé její formy.

„Například je regulována reklama formou poskytování vzorku prostředku či formou poskytování informací pro pacienty, nebudou-li splňovat zákonem stanovené podmínky,“ říká ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy Jan Strakoš s tím, že navržená podoba novely se odvíjí od výsledků jednání s Ministerstvem zdravotnictví, které je gestorem příslušných evropských předpisů ve zdravotnické oblasti. „Novela pak především míří na evropské předpisy a jejich v minulosti nekompletní promítnutí do české právní úpravy a na poznatky a požadavky vyplývající z praxe, kde jsme v rámci meziresortního připomínkového řízení vyšli vstříc Ministerstvu zdravotnictví a dalším profesním komorám a asociacím,“ dodává ředitel Strakoš.


Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama