Když mnozí zastupitelé Středočeského kraje protestovali proti financování nějakého letiště v plánu investic a chtěli ušetřené peníze věnovat třeba na sociální služby, nemohli vědět, že peníze už zkrátka jaksi volné nejsou… Ani že neskončily v rukou nějakého Cvacha. Kde tedy jsou a o co v onom „letišti“ vlastně jde?
Metoděj Vlach byl prvním českým letcem, který letěl letadlem vlastní konstrukce vyrobeným z místních materiálů. Navíc byl mladoboleslavský konstruktér a cestovatel. Jeho prvním letadlem byl dvouplošník na lyžích, který nedokončil, druhým letadlem dvojplošník, který dokonce dělal ve vzduchu skoky dlouhé desítky metrů, a třetím, nejúspěšnějším byl celodřevěný jednoplošník, létající občas až stokilometrovou rychlostí.
Připomenout si tohoto vizionáře a přinést občanům Středočeského kraje objekt se stálou expozicí historických letadel a dalšími materiály, to byl původní záměr projektu zřízení Leteckého muzea Metoděje Vlacha, který v říjnu 2010 schválila Rada kraje.
Původní záměr počítal s investicí cca 75 milionů – z 85% z evropských fondů a ročními provozními náklady 1,65 milionů Kč.
Muzeum mělo stát u Mladé Boleslavi, na pozemku Aeroklubu Mladá Boleslav, se kterou byla sjednána samozřejmě smlouva o pronájmu ve výši 12 tisíc ročně, další podpora přišla z místní „Škodovky“, která slíbila finanční dotaci za možnost mít v rámci muzea vlastní infostánek. Proč ne, Škoda Auto Muzeum je blízko a spolupráce, včetně výměny návštěvníků je jistě vítaná.
Bylo vyhlášeno výběrové řízení na stavební práce s předpokládanou hodnotou veřejné zakázky 150 milionů vč. DPH, které vyhrála firma Energie – stavební a báňská, a. s. Skoro současně bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodávku interiérů v ceně 19,2 milionů vč. DPH. Letecké muzeum Metoděje Vlacha se stalo oficiálně pobočkou Muzea Mladoboleslavska.
Aniž přišlo rozhodnutí o přidělení evropských peněz, začalo se na jaře 2012 muzeum stavět. V červenci však bylo oznámeno, že dotace z evropských peněz nebudou, že projekt byl zamítnut… V říjnu pak Rada kraje odsouhlasila, že náklady na stavební práce ve výši 151 mil. Kč bude muset financovat z rozpočtu kraje… Rozpočet akce byl pak ještě korigován dodatečnými stavebními pracemi ve výši 3,2 mil. Kč, na které bylo vyhlášeno výběrové řízení 8. října...
Muzeum je tak skoro hotové, dodělávají se vnitřní práce a čeká se na interiéry, v blízkém hangáru stojí desítky historických letadel.
Nová Rada kraje nyní neřeší, zda muzeum postavit nebo ne, zda postavit muzeum třeba s menšími náklady, zda investovat do nějakého Domova seniorů nebo do muzea, ale úplně jinou a přirozenou otázku: „Co s ním?“. Protože faktury za stavbu muzea, byť odsouhlasené minulým vedením kraje, se uhradit zkrátka musí…
Není to jen o financích na investici, ale samozřejmě i na provoz. Také na příspěvkové organizace dopadly škrty v rozpočtu kraje a otevření muzea znamená samozřejmě i zvýšené provozní náklady. Bohužel i v uzavřeném muzeu by se jenom na zimním nezbytném vytápění utratilo půl milionu…
Prodat či pronajmout? Komu? Hangár za 151 milionů? Škodovce? Na co? To nebude jednoduché…. Snížit provozní náklady? Ano, jistě, to se snažit můžeme. Zvýšit příspěvky na provoz zlepšeným vícezdrojovým financováním? Ano, i v tom se jistě dá leccos udělat…
Nejvýhodnějším současným řešením se tak jeví již blízká dostavba a otevření muzea, posílení spolupráce s mladoboleslavskou Škodovkou a městem Mladá Boleslav a hledání dalších partnerů. Nejvýhodnějším řešením budou desítky tisíc spokojených návštěvníků, které jistě ocení i multimediální vybavení muzea včetně leteckých simulátorů a i trochu tamních adrenalinových sportů, využití blízkého prostoru i tribuny nejen k „leteckým“ akcím, provázanost s řadou jiných volnočasových aktivit, dobrá PR strategie.