Ing. Bc. Miroslav Krejča, CSc.

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,5. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

25.02.2013 19:13:21

Irský COSAC

Irský COSAC

Každých půl roku předsedá Evropské radě (pozor – nezaměňovat s Radou Evropy ve Štrasburku) jedna z členských zemí Evropské unie. Na první pololetí 2013 tato úloha připadla již po sedmé na Irsko.

Evropská rada (též „Rada“ nebo také „Rada EU“) spolu s Evropskou komisí (též „Komise) a Evropským parlamentem tvoří páteřní strukturu orgánů EU.

Předsednická země spolu s předchozí (ve druhé polovině 2012 to byl Kypr) a následující (ve druhé polovině 2013 to bude Litva) tvoří zvláštní orgán, tzn. „Prezidentskou  TROIKU“. Jeho úlohou je zajistit kontinuitu v přístupu k řešení problémů a úkolů EU a otupit možné excesy a extrémy. Označení „TROIKA“ je odvozeno od klasické „ruské trojky“ (pozor – nezaměňovat se „švédskou trojkou“).

Během každého předsednictví se koná v předsednické zemi celá řada akcí. Jednou z nich je i konference evropských výborů „COSAC“. Na začátku předsednického období tzv. „malý“ COSAC určený pouze pro předsedy evropských výborů, na jeho konci pak tzv.“velký“ COSAC pro širší delegace evropských výborů. Lze předpokládat, že Irsko využije svého předsednictví m.j. i k tomu, aby přesvědčilo EU, že je vhodné pomoci Irsku umořit jeho dluhy.

Lednový COSAC v Dublinu ve dnech 28.-29.1. se soustředil na dvě klíčová témata – priority irského předsednictví a ekonomickou a monetární unii. Irsko si po dobu svého předsednictví v Evropské radě vybralo za priority trvalou stabilitu, řešení nezaměstnanosti mladých lidí, podporu digitální ekonomiky, podporu malých a středních podniků, potenciál přírodních zdrojů, obchodní dohody a tradiční agendu dalšího rozšiřování EU. Hlavním speakrem tohoto bloku byl irský ministr pro veřejné rozpočty a reformy Brendan Bowling.

Druhý blok byl pak v režii slovenského eurokomisaře Maroše Šefčoviče, který vycházel především ze sdělení Komise „Návrh prohloubené skutečné hospodářské a měnové unie: zahájení evropské diskuze“ a  zprávy předsedy Rady, která se s tímto sdělením do značné míry překrývá. Oba dva tyto výchozí dokumenty vyvolaly u národních parlamentů v závěru roku 2012 značnou odezvu (z části i negativní). Taktéž Výbor pro záležitosti EU Senátu reagoval na poněkud nestandardní předložení těchto zásadních koncepčních dokumentů kritickým usnesením. Kriticky reagovala též skupina představitelů evropských výborů svolaná „ad hoc“ do Kodaně. Taktéž na tomto lednovém setkání proběhla velice živá  a pestrá diskuze, která bude pokračovat až do červnového „velkého“ COSACu.

Konference v Dublinu se zúčastnili zástupci všech parlamentních komor členských zemí EU, Evropského parlamentu, kandidátských zemí a zemí, se kterými vede EU přístupová jednání (Chorvatsko, Makedonie, Island, Černá Hora, Srbsko, Turecko) a Evropské komise. V červnu se pak připojí i zástupci Norska, kteří o to oficiálně požádali. Vedle hlavních témat se diskutovalo oficiálně při jednáních i neoficiálně v kuloárech o všeličem, ne však o tom, že jsme si v ČR vybrali nového prezidenta. To jaksi nechalo všechny celkem v klidu. Asi to není pro okolní svět zas tak podstatné téma.

Miroslav Krejča

leden 2013

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama