„Dlouhodobě porušujeme závazek vůči EU a vážně hrozí, že budeme platit nemalé finanční prostředky v podobě paušální náhrady nebo penále. Je zarážející, že pravicový kabinet nechal zajít situaci až tak daleko, protože žaloba byla podána již v roce 2010. To, že až dosud nikdo z kompetentních ministrů nijak nereagoval, je trestuhodné,“ říká stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Předmětem žaloby je podle něho především to, že byl u nás předčasně otevřen trh železniční dopravy, který nemá nezávislého regulátora podle unijního práva.
ČSSD v minulosti opakovaně poukazovala na skutečnost, že neexistence nezávislého regulátora je v rozporu se závazkem ČR vůči EU. „Bohužel tak u nás používáme vadný systém zpoplatnění na železnici a nejsou zajištěny rovné podmínky pro všechny provozovatele. Právě v tom je úloha regulátora nezastupitelná. Není tu nikdo, kdo by mohl pružně reagovat na potřeby trhu, řešit spory mezi jednotlivými provozovateli, nebo přijímat opatření k nápravě,“ doplňuje Chovanec.
Podle Chovance je možné se sankcím vyhnout. Důležitá je rychlost implementace příslušné legislativy. „Současná novela zákona o drahách, kterou připravila vládní koalice, bohužel s nezávislým regulátorem opět nepočítá. To se pokusí v Parlamentu ČR změnit sociálnědemokratičtí poslanci tak, aby tu konečně nezávislá autorita vznikla,“ dodává Chovanec. Jen tak je podle něho možné stanovit jasné mantinely soutěže na železničním trhu, zajistit pro všechny provozovatele rovné podmínky a nenechat privátní subjekty pouze vyzobávat ty nejatraktivnější tratě.
Shrnutí závěrečného stanoviska generálního advokáta Niila Jaaskinena k žalobě podané dne 23. listopadu 2010 — Evropská komise v. Česká republika (Věc C-545/10) (2011/C 38/06). Předmětem žaloby je porušení unijního práva v oblasti železniční dopravy. Komise spatřuje porušení dvou právních předpisů a to směrnice 2001/14 v platném znění a směrnice 91/440 v platném znění.
Generální advokát potvrdil, že ČR nesplnila své povinnosti, které pro ni plynou z práva EU. Žalobním důvodem je vadný systém zpoplatnění železniční infrastruktury a neexistence nezávislého regulátora.
Konkrétně se jedná o:1. nesprávně stanovený poplatek za užití infrastruktury cestou maximální výše v cenovém výměru MF
2. neexistence podnětů pro provozovatele infrastruktury (SŽDC) ke snižování nákladů na zajištění infrastruktury a výše poplatku za přístup
3. poplatky za přístup k infrastruktuře a k zařízením služeb nejsou stanoveny ve výši nákladů přímo vynaložených na provoz dopravy
4. neexistence systému odměňování výkonů
5. nedostatek pravomoci regulátora jehož rozhodnutí jsou přezkoumatelné MD
6. neexistence regulátora.
Ze stanoviska dále vyplývá, že se v ČR předčasně otevřel trh železniční dopravy, který je předvídán až ve čtvrtém liberalizačním balíčku a ČR nemá regulátora podle práva EU, který by pružně přijímal rozhodnutí a opatření k nápravě a jednal i z vlastního podnětu.
Stanoviskem advokáta se většinou soudní dvůr EU řídí a v nejbližším možném termínu vynese určovací rozsudek o porušení povinnosti, ve kterém uloží ČR povinnost odstranit protiprávní stav ve stanovené lhůtě. Pokud ČR neprodlemě tento stav neodstraní bude EU požadovat zaplacení paušální náhrady nebo penále.
2. neexistence podnětů pro provozovatele infrastruktury (SŽDC) ke snižování nákladů na zajištění infrastruktury a výše poplatku za přístup
3. poplatky za přístup k infrastruktuře a k zařízením služeb nejsou stanoveny ve výši nákladů přímo vynaložených na provoz dopravy
4. neexistence systému odměňování výkonů
5. nedostatek pravomoci regulátora jehož rozhodnutí jsou přezkoumatelné MD
6. neexistence regulátora.