Pro mnohé to pak znamená desítky minut zpoždění, pozdní příchody do zaměstnání či dřívější vstávání. Jde o bezohlednost automobilistů nebo nedostatky v městské hromadné dopravě, např. málo vyhrazených pruhů pro dopravní prostředky MHD? Určitě jde o kombinaci obou jevů. Avšak, když vidím obsazenost krokem se pohybujících automobilů, kde často sedí pouze jedna osoba, a to řidič, zamýšlím se i nad pohodlností a určitou bezohledností těchto řidičů, kteří se proplétají - mnohdy nevybíravým způsobem - ulicemi Prahy, kde mohou ohrožovat i bezpečnost chodců.
Řešením tohoto každodenního zmatku a chaosu by mohlo být zavedení mýtného pro automobily pro vjezd do centra Prahy a také bezplatná městská hromadná doprava. V prvním případě by se zabránilo především tranzitnímu průjezdu automobilů centrem Prahy, kdy jenom po Smetanově nábřeží kolem turistické dominanty Prahy, Karlova mostu, projedou denně desítky tisíc automobilů, podobně jsou na tom i úzké uličky Malé Strany a řada dalších míst v centru města.
Snížilo by se tak znečištění centra města, a to jak od hluku, tak i od automobilových emisí. To by určitě prospělo turistickému ruchu i obyvatelům obývajícím inkriminované lokality.
S tímto prvním krokem by měla být v Praze zároveň zavedena bezplatná městská hromadná doprava pro obyvatele Prahy a dále urychlena dostavba tunelu Blanka a pražského okruhu. V případě bezplatné hromadné dopravy by se dle mého názoru zcela jistě nejednalo o zbytečný, prodělečný a populistický krok. Je třeba si uvědomit, že Dopravní podnik hlavního města Prahy ztrácí v často neprůhledných a předražených výběrových řízeních stovky milionů až miliardy korun ročně. Celkový rozpočet dopravního podniku je cca 15 miliard Kč, kromě tržeb z jízdného ve výši zhruba 4 mld. Kč, jde o necelých 11 mld. korun z rozpočtu Magistrátu hlavního města Prahy.
Znamená to, že tržby z jízdného tvoří třetinu celkových příjmů dopravního podniku. Jejich výpadek by byl ovšem i podle zkušeností z měst, kde bezplatná městská hromadná doprava funguje (jde například o hlavní město Estonska Tallin nebo v České republice o Frýdek-Místek), kompenzován snížením individuální automobilové dopravy, a především zlepšením životního prostředí, ale i stavu historických budov v centru Prahy.
Ludvík Šulda, BBA, kandidát KSČM pro volby do PS PČR v Praze