Krajští radní na svém pravidelném zasedání v pondělí 7. října 2013
detailně projednali projekt s názvem „Komplexní sanace skal II/102
v úseku Strnady – Štěchovice k zajištění stability skalního masivu“.
Jedná se o řadu dalších sanačních opatření, která řeší situaci podél
silničních komunikací II/102 a III/1043, které vedou podél břehů Vltavy
z Prahy směrem na jih a provoz je zde ohrožován možným sesuvem skalních
bloků na silnici.
Sanační práce na zajištění stability skalního masivu na silnici III/1043 mezi Prahou Zbraslaví a Vraným nad Vltavou Středočeský kraj zahájil již 29. srpna 2013. Pracovníci firmy Pozemní komunikace Bohemia zde likvidují část křovin a stromů. Práce bude firma provádět celkem 26 týdnů za částku 7,1 milionu korun. „Snažili jsme se sanační práce maximálně urychlit. Vím, jak uzavírka lidem komplikuje život. Proto je důležité, aby silnice mohla být alespoň v omezeném režimu co nejdříve zprovozněna,“ řekl hejtman Josef Řihák, který se zahájení sanace na místě zúčastnil.
Další projekty sanace skal podél břehu Vltavy budou zahájeny příští rok. Komplexní projekt zajištění skalnatých strání podél vltavských silnic je rozdělen celkem do semi dílčích úseků. „Předpokládané náklady „Komplexního projektu“ na sanaci skal dosahují výše více než 143,3 milionů korun. Celý projekt je rozdělen na několik menších staveb. Tím máme vyšší pravděpodobnost, že alespoň na některé jeho části získáme evropskou dotaci,“ vysvětlil hejtman Josef Řihák.
Do Výzvy č. 42 Operačního programu životního prostředí byly proto podány projektové žádosti na následující samostatné projekty:
Komplexní sanace skal II/102 Stavba 101 Strnady
Komplexní sanace skal II/102 Stavba 102 - U Přehrady I
Komplexní sanace skal II/102 Stavba 103 - U Přehrady II
Komplexní sanace skal II/102 Stavba 104 - Vrané nad Vltavou
Komplexní sanace skal II/102 Stavba 105 – Měchenice
Komplexní sanace skal II/102 Stavba 106 - Žižkův Vrch
Komplexní sanace skal II/102 Stavba 107 – Štechovice
„Všechny projekty řeší zabezpečení skalních masivů. S použitím horolezecké techniky budou plošně odstraněny vzrostlé náletové dřeviny a odstraněny budou i kořeny v místech, kde je silně narušen skalní masiv. Dojde také k odtěžení nestabilních sklaních bloků, které určí geotechnik a odtěžovány budou i bloky silně zvětralé. Celkem bude odtěženo 385 m³ hornin,“ přiblížil hejtman obsah dalších sanačních prací a dodal: „Plošně bude masiv zajištěn speciálními ocelovými sítěmi. Instalován tu bude i těžký ochranný plot o výšce 1,8 m. Bariéry betonových svodidel o výšce 110 cm budou instalovány podél silnice v úseku celkem 142 m“.
Registrační listy na všech 7 podaných projektových žádostí byly vydány začátkem července tohoto roku. Kraj tak má velkou šanci čerpat na realizaci těchto projektů prostředky ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP). Do 9 měsíců od vydání registračního listu tj. do 9.4.2014 pak musí být vybrán zhotovitel sanačních prací i dalších dílčích zakázek a na SFŽP musí být přeloženy podklady pro vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace a uzavření smlouvy o dotaci. „Zahájení realizace těchto projektů se předpokládá v návaznosti na dokončení výběrových řízení ve druhé polovině příštího roku. Věřím, že nám podaří dotace na realizaci těchto projektů získat. Bezpečnost silniční dopravy podél břehů Vltavy směrem na jih je jedním z problémů, který nás trápí. Pomoc od Evropské unie by v tomto případě byla mimořádně významná,“ doplnil hejtman Josef Řihák.