Ještě před několika lety jsme se báli, že vánočním tradicím v českých domácnostech odzvonilo, protože počet Santů ve výlohách, reklamách a na balkónech raketově vzrostl. Česká republika znovu rudla a sobů bylo více jak oslíků v jesličkách. Tehdy se mě můj čtyřletý syn Tobiášek zeptal, zda má psát dopis i Santa Clausovi. A to byla ta poslední kapka. Od té doby vytáhly bojovat desítky sněhuláků po České republice za záchranu Ježíška.
Po pěti letech boje se ukazuje, že to mělo smysl. Nejnovější výzkum společnosti Focus jednoznačně ukazuje, že Vánocům v České republice dominuje dárkonoš Ježíšek. Ten rozdává dárky v 92 % českých domácností. Podíl jeho „konkurentů“ je zanedbatelný - Děda Mráz 0,6 %, Santa Claus 0,3 %. V 6 % domácností naděluje dárky někdo jiný, jehož totožnost bohužel neznáme. 1 % dotázaných uvádí, že se v jejich domácnosti Vánoce vůbec neslaví.
Postava komerčního Santy lidem vadí
Lidem v České republice vadí používání postavy Santy Clause v předvánoční reklamě, což je vidět na stále menším počtu reklam v roce 2013, které užívají Santa Clause nebo jeho atributy. Téměř polovina respondentů (44 %) uvedla, že jim taková reklama vadí. Čtvrtině respondentů nevadí a třem desetinám je to jedno. Negativní postoj vyjadřují především starší respondenti a důchodci, názory se naopak nediferencují podle pohlaví či vzdělání dotázaných.
Především v posledních třech letech se stále více objevuje Ježíšek jako ten, kdo nosí našim dětem dárky. Lidé se daleko více vrací k českým tradicím a zvykům a to je dobře. Proto zůstávám velkým optimistou a věřím, že tradice českých Vánoc jsou v tuto chvíli zachráněny. Ještě není úplně vyhráno, ale nevšimnout si betlémského světla na konci komerčního tunelu by byla chyba.