Mgr. Libor Šťástka

  • ODS
  • Brno-střed
  • starosta
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,83. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.02.2014 12:16:40

Amazon v Brně? Pohled do zákulisí celé kauzy.

Amazon v Brně? Pohled do zákulisí celé kauzy.

Jedno z hlavních témat poslední doby je zájem společnosti Amazon, umístit své logistické centrum v Brně. Nabízím vysvětlení pozadí zatím neúspěšných vyjednávání i skutečností, které je dobré znát.

Příchod tohoto významného investora je jistě hodný podpory, byť spíše než překladiště, by této průmyslové zóně slušelo centrum zaměřené na nové technologie, výzkum a inovaci. Podpořit zájem investorů je na místě, nicméně věc má jedno a to velmi podstatné ALE. A tím je hrozící dopravní kolaps v jižní části města a zhoršené životní podmínky desetitisíců obyvatel dotčených městských částí. Právě proto zastupitelstvo města v lednu neuspěchalo schválení smlouvy s investorem a požadovalo přijetí takových opatření, které negativním dopadům spojených s výstavbou logistického centra zabrání. Tím hlavním je pak co nejrychlejší vybudování napojení areálu na blízkou dálnici D1. Stovky kamiónů, s kterými je provoz centra spojen, nemohou vést svoji trasu ulicemi města, které je již nyní dopravně přetíženo. Zájem podílet se na stavbě sjezdu k dálnici vyjádřili dříve i zástupci investora. Ti však svůj doposud vstřícný přístup na jednání zastupitelstva města v únoru ale nepotvrdili. A to je pro mě zklamáním. Obří logistické centrum sice znamená příležitost vzniku 1.500 nových pracovních míst. Ale s nejistotou, zda zde práci najdou obyvatelé Brna či regionu (zkušenosti ze zahraničí tomu dávají za pravdu a pokud jde o Brno, proslýchá se, že masivní nábory zaměstnanců pro brněnskou pobočku probíhají v Moldávii…). Ani 1.500 nových míst však nemůže vzniknout na úkor 23.000 obyvatel Slatiny, Tuřan a Černovic a dalších desetitisíců Brňanů, kteří budou obětí dopravního kolapsu. Zahraniční investory vítám všemi deseti, se stovkami kamionů v brněnských ulicích se smířit nedokážu.

Zástupci ODS v Zastupitelstvu města chtěli jediné. Aby se Amazon podílel na vybudování napojení svého areálu na blízkou dálnici D1. Aby kamiony, které do skladu budou zajíždět (až 100 denně a v předvánočním období až 360 denně!) nejezdily městem. Podle mého požadavek logický. Není naší chybou, že vyjednávání se zástupci investora probíhala více než rok v zákulisí magistrátu a bez vědomí zastupitelů. Teprve na konci minulého roku z útrob magistrátních kanceláří vyšla celá věc na světlo a začal enormní tlak, že vše je nutné schválit hned a bez výhrad. Prvním pokusem bylo lednové zastupitelstvo. Zastupitelům se vyjednané podmínky pro město nelíbily a požadovali záruky, že stovky kamionů z plánovaného překladiště nezhorší v Brně už tak komplikovanou dopravu. Tlak se zvyšuje, Amazon hrozí, že pokud nesvolává primátor mimořádné zastupitelstvo, z Brna odchází. Tlaku je vyhověno a mimořádné zastupitelstvo svoláno.  Až 2 dny(!) před konáním zastupitelstva se zastupitelé dostávají k možnosti nastudovat objemný materiál s novými podmínkami. Bohužel, požadované záruky a jistota, že celý projekt nebude na úkor desetitisíců obyvatel v jižní části Brna v něm obsaženy nejsou.

Proto jsme přišli s konstruktivním návrhem, který tyto záruky poskytoval. Koalice se dohodla na jejich zapracování do celého materiálu, projednala se zástupci všech politických subjektů v zastupitelstvu a zdálo se, že vše má naději na úspěch. Před konáním zastupitelstva materiál schvaluje Rada města Brna a očekává se bezproblémové schválení i na zastupitelstvu. Developerská společnost zastupující Amazon (tedy nikoli Amazon sám!) se však nechává slyšet, že záruky nést nehodlá. Byť sama v minulosti deklarovala, že je na ně připravena. A tlak na zastupitele graduje. Závazky mít nechceme, schvalte materiál bez nich, jinak Amazon odchází. Z atmosféry cítím, že jde pouze o, uznávám, šikovnou, ale nepřijatelnou taktiku, jak dotlačit město k podmínkám výhodným bohužel pouze pro developera a jeho byznys. Tuším ale i to, že schválíme-li dohodnutý, pro město výhodný a záruky obsahující materiál, developer podmínky nakonec přijme a Amazon dostává v Brně zelenou.

Jenže tlaku bohužel všichni neodolali. Primátor navrhuje požadované závazky ze smluvního vztahu vypustit. Celý materiál se tak rozpadá a bez vypuštěných záruk a garancí pro město nenachází v zastupitelstvu podporu. Ze všech stran cítím překvapení; proč to proboha navrhl, když jsme dnes mohli schválit příchod Amazonu a zároveň podmínky, za které se Brno nemusí stydět?

Je-li americký Amazon tvrdým a schopným vyjednavačem, Brno musí být také. Nemělo by submisivně kývat na cokoli, nemělo by se také nechat uplatit pár miliony do brněnského rozpočtu. Ty ať investor použije na vybudování sjezdu na dálnici, který je pro zahájení provozu jím chtěného překladiště nezbytný. Není možné, aby Amazon před vánoci rozvážel tisíce dárků ve stovkách kamionů do Rakouska, Slovenska či Polska brněnskými ulicemi a Brňané díky tomu trpěli v dopravní kalamitě a dusili se smogem.

A že jde pouze o taktiku vyjednávání se ukázalo hned po konání zastupitelstva. Byť Amazon před ním tlačil na schválení bez výhrad s výhrůžkou, že neschválíme-li, z Brna odchází, po jeho skončení otočil a tvrdí, že je k dalšímu jednání připraven. Brno by mělo být také. A trvat na svých, dle mého oprávněných podmínkách.

Amazon v Brně glosuje i prezident Zeman. Rozhodnutí zastupitelstva města označuje za „pitomé“ s tím, že by pochopil ekologické důvody. No evidentně není zasvěcen..A také zapomněl, že kdyby jeho a další vlády ČSSD plnily svá usnesení, Brno už mohlo napojení areálu na dálnici dávno mít a nemuselo by ho řešit nyní. Už jeho vláda v roce 2000 totiž rozhodla o tom, že tento dálniční exit musí být vybudován. A to do roku 2005. A uložila tehdejším ministrům dopravy a financí to zařídit. Kdo myslíte, že byl tím ministrem financí? Překvapivě Bohuslav Sobotka, současný premiér, který dnes říká – vybudování sjezdu bude pro současnou vládu prioritou…Po 14 letech stejný příběh. 

A právě proto by mělo chtít Brno po Amazonu, aby se do vybudování potřebného dálničního exitu aktivně vložil. Nechávat to na státu a dnešní vládě je, při vědomí zkušeností z minulých let, příliš velké riziko.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama