EU představuje pro mladé lidi
velké možnosti a výhody
Rozhovor Haló novin s Terezou Čechovou Humpolcovou, kandidátkou KSČM do Evropského parlamentu
Osobně si myslím, že výhody našeho členství v EU mnohonásobně převažují nad některými známými problémy.
Přístup ve vyučování v matematice se u nás výrazně změnil. Žáci řeší úlohy z běžného života a sami tvořivě hledají na základě svých již dřívějších znalostí řešení.
Není neobvyklé část studia, nebo i celé, absolvovat v jiném členském státu. Můžeme bez problému cestovat, případně i pracovat, v jiné zemi.
Jste mladá angažovaná žena. Ne všichni vaši vrstevníci a vrstevnice se tolik zajímají o politické dění. Z čeho plyne váš zájem?
O politiku jsem se začala zajímat z důvodu nespokojenosti se stavem společnosti, ve které žiji. Když jsem dospěla, byla jsem plná ideálů. Bohužel realita byla dosti odlišná. Zejména mi vadila a vadí neúcta k lidem a bezohlednost. V této souvislosti bych ráda zmínila především lobbing některých zájmových skupin, jako jsou exekutoři, pojišťovny, právníci a další silně semknuté skupiny, kterým se podařilo dosáhnout takových práv a moci, jež nemají obdobu nejen ve starých demokraciích, ale ani v transformujících se zemích střední a východní Evropy. Česká republika je v tomto směru do jisté míry unikát. Vytváření zcela nepřiměřených zisků na straně jedné a totální zbídačení často nevinných osob na straně druhé, jsou zde bohužel považovány za normální. Navíc, některé strany v tomto ohledu svým voličům i ostatním občanům vysloveně lžou. Kupříkladu Nečasova vláda veřejně prohlašovala, že omezí již beztoho bezbřehou moc exekutorů, a namísto toho protlačila parlamentem novelu exekučního řádu, kterou ještě dále rozšířila. To samozřejmě vede k řadě lidských tragédií, které nikdo neřeší.
Víte, v naší společnosti zcela vymizela sociální soudržnost a naši zákonodárci dokážou vpravdě zázraky. Z nevyléčitelně nemocných a invalidů udělat lidi zdravé, a na základě toho jim snížit nebo odebrat často jediný zdroj příjmu. Že doopravdy pracovat nemohou nebo by případně mohli dělat velmi specifické zaměstnání, které však neseženou, nikoho nezajímá. Za vlády předchozích pravicových stran došlo k takovému přerozdělení majetku ve společnosti, které lze jen stěží nazvat jinak než jako krádež povýšená nad zákon.
V době, kdy jsem vstupovala do KSČM, to byla v podstatě jediná strana, která měla odvahu na tyto problémy alespoň poukázat, byť jako opoziční strana řadu věcí nedokázala změnit. Nyní jsou naštěstí i další politické síly, které o těchto problémech hovoří, a tak doufám, že se u nás situace postupně zlepší.
To ovšem neznamená, že bych svou stranu měnila, protože jsem přesvědčena, že její program je dobrý a má co nabídnout všem slušným lidem bez ohledu na jejich sociální statut. Nejsme tedy, jak si mnozí lidé myslí, jenom stranou pro chudé, ale jsme stranou, která se snaží prosazovat hodnoty obvyklé v civilizovaných zemích.
Mladý člověk a Evropská unie – jak to jde dohromady? Jsou velmi slyšitelné hlasy kritiků EU, ale přesto - čím může Unie mladým prospět a čím už prospívá?
Je evidentní, že Evropská unie je stižena celou řadou problémů. Především nevyrovnanou hospodářskou situací v jednotlivých zemích, která velmi omezuje možnost rovnoměrného využívání všech výhod, které přináší, a přebujelou administrativou, která často produkuje taková nařízení a směrnice, že nad nimi zůstává zdravý rozum stát. Jako úsměvný případ snad postačí zmínit omezení příkonu vysavačů, které nepochybně zhorší jejich funkčnost a vrátí pokrok v jejich konstrukci přinejmenším o dvacet let zpět. Takových případů by se dala uvést celá řada.
Nedivím se proto lidem, kteří - když jim něco podobného způsobí problém - na EU nadávají. Ovšem nějak se pozapomíná na to, že řada výhod tu není od nepaměti, ale jen pár let, a nebýt EU, zřejmě by nebyla nikdy. Snad nejmarkantnější je možnost bezproblémového cestování v rámci Schengenského prostoru, které umožňuje i bezproblémovou turistiku v příhraničním pásmu. Lidé z jednotlivých zemí tak k sobě mají blíž, i když si to v centrálních částech zemí často neuvědomujeme. Dnes již není neobvyklé část studia, nebo i celé, absolvovat v jiném členském státu. Můžeme bez problému cestovat, případně i pracovat, v jiné zemi. V této souvislosti nemám na mysli případné ekonomické výhody, ale především možnost získat zkušenosti a dobře se naučit cizí jazyk.
EU tedy pro nás, mladé lidi, zejména z menších zemí jako například České republiky, představuje obrovské možnosti a výhody. Osobně si myslím, že výhody našeho členství v EU, které jsem zmínila, mnohonásobně převažují nad některými známými problémy. A to jsem zcela pominula možnost čerpání ze strukturálních fondů, které nám pomáhají se v mnoha oblastech, například vzdělání a zaměstnanost, přibližovat západním standardům tempem, jehož bychom jen s vlastními zdroji těžko dosáhli.
Co vidíte jako nutné změnit v EU?
Především přiblížit orgány EU potřebám běžných občanů. Zdá se, že administrativa EU se čím dál více vzdaluje běžným problémům, uzavírá do sebe a myslí jen na sebe. Stačí si připomenout známou kauzu s falšováním účasti na jednání kvůli oprávněnému získání odměn.
Původní profesí jste pedagožka. Kde jste učila a který obor?
Můj obor je matematika, statistika a informatika.
Vyučovala jsem je čtyři roky při svém studiu na Pedagogické fakultě UK, potřebovala jsem si přivydělat, zároveň získat zkušenosti, ale hlavně jsem dělala práci, která mě bavila. Rok jsem vyučovala na střední průmyslové škole zaměřené na informační technologie, byla to pro mě zajímavá zkušenost, jelikož jsem zde učila chlapce, kteří měli hodně zkušeností ve svém věku s IT a byli velmi motivovaní.
Další dva roky jsem vyučovala na obchodní akademii a pak rok na základní škole. Asi největším zklamáním bylo právě mé angažmá na základní škole, kde děti v podstatě nejevily o výuku zájem. U řady žáků se mi časem podařilo jejich postoj změnit, ale u některých bohužel ne. Zde se velmi projevil úpadek rodiny v současné společnosti, kdy škola je často chápána jen jako místo, kam rodiče děti odkládají.
Matematika zpravidla nebývá všeobecně oblíbeným předmětem, nebo ano? V čem spatřujete důležitost její výuky?
Záleží jak pro koho, pro někoho se jedná o oblíbený předmět a pro někoho naopak ne. Domnívám se, že to tak bývá u všech předmětů. Záleží také, jak je matematika vyučovaná. Žáky a studenty nebaví učit se něco zpaměti, ale chtějí nad danými příklady a úlohami sami přemýšlet, hledat svá řešení, proto je dobré výuku založit na konstruktivismu. Snažila jsem se ji vyučovat tak, abych odbourala u svých žáků a studentů strach a rozvíjela hravost.
Matematika rozvíjí logické myšlení a vede ke kritickému usuzování. V matematice se řeší problémové situace a úlohy z běžného života a je do ní zapojena také i finanční gramotnost. Z tohoto důvodu je dobré matematiku podporovat, jelikož znalosti z ní budeme pak uplatňovat celý náš život.
V mezinárodních srovnáních znalostí matematiky si čeští žáci poněkud polepšují. Ze studie OECD jsou ve schopnostech vypořádat se s neznámým problémem mezi 44 zeměmi na 16. až 17. místě. Znamená to zlepšující se trend ve výuce matematiky?
Určitě ano, dneska se přístup ve vyučování matematiky výrazně změnil. Jsou předkládány žákům a studentům úlohy z běžného života a sami se snaží na základě svých již dřívějších znalostí najít na danou úlohu řešení. Matematika se tedy dnes vyučuje tvořivě, žák nepřebírá hotové poznatky, ale sám si je vlastní aktivitou konstruuje. Jsou mu předkládány přiměřeně náročné úlohy a celá třída se k danému problému vyjadřuje. Odpadá tím strach z nepochopení příkladu nebo použití špatného postupu.
Ostatně takto pojatá výuka nepomáhá lepším výsledkům jen v matematice, ale například i ve studiu jazyků.
My pamětníci vzpomínáme na projekt INDOŠ (Internet do škol), který vyzněl do vytracena. Říká vám to něco?
Ano, říká. Jednalo se o projekt realizovaný ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, který měl za cíl zavést internet do základních a středních škol. Pokud vím, tak v této kauze padlo několik trestních oznámení. Jak to celé dopadlo, nevím. Bohužel se opět ukázalo, že někteří lidé dokážou zneužít smysluplnou myšlenku pouze k vlastnímu obohacení a totálně ji zdiskreditovat.
Naštěstí i přesto je v současné době internet ve školách velmi rozšířený a často je základními a středními školami využíván i k výuce ve všech předmětech. Existují na internetu různé vzdělávací portály a materiály, které vyučující mohou používat.
Jak jsou nyní podle vás školy pro výuku vybaveny počítačovou technikou?
Počítačové vybavení učeben se na různých typech škol velmi liší. Na některých školách je perfektně vybavená počítačová učebna a na některých školách jsou počítače beznadějně zastaralé.
Velmi často se na školách kromě počítačů používají interaktivní tabule. Vždyť výuka by měla být interaktivní, žáci a studenti by měli být zapojeni do procesu učení, měli by spoluvytvářet výuku a aktivně se do ní zapojovat. Víme, že žádná interaktivní tabule toto sama o sobě nezaručí, obsah a formu výuky musí zajistit učitel. Interaktivní tabule však může být tomuto procesu velmi nápomocna.
Je co zlepšovat?
Jelikož technika se neustále vyvíjí a co bylo novinkou minulý rok, je již tento rok staré a nemoderní, tak lze neustále počítačové učebny znovu a znovu vylepšovat. Mělo by se to však dělat s určitou soudností, když daná technika uspokojivě slouží, není důvod k její výměně.
Monika HOŘENÍ