Z necelých devadesáti tisíc českých studentů, kteří se přihlásili k jarnímu termínu společné (státní) části maturitní zkoušky, ji nezvládlo celkem 18,7 procenta maturantů. To je téměř o tři procenta více než v roce 2011.
„Státní maturita má dvě funkce. U každého studenta ověřuje, jak zvládl cíle svého maturitního oboru ve společném základu (tj. český jazyk a cizí jazyk nebo matematika). V tomto ohledu je zkouška spravedlivá a měří všem maturantům stejným metrem,“ uvádí europoslankyně za KDU-ČSL Michaela Šojdrová. „Problematické je ovšem nastavení úrovně náročnosti. Pro odborné, zejména nástavbové obory je velmi náročná. Pro studenty gymnázií je naopak mnohem snadnější a ztrácí tak motivační efekt.“
„Druhou funkcí státní maturity je sledování úrovně vzdělávání a naplňování cílů vzdělávací politiky ze strany škol i vzdělávacího systému jako celku. Zde se jasně ukazují slabiny, které vzdělávací systém musí řešit. Zásadní problémy tedy nejsou ve "státní maturitě", ale v poklesu kvality vzdělávání, a na to se musíme soustředit.“
Ing. Michaela Šojdrová se dlouhodobě věnuje problematice vzdělávací politiky v České republice. Poslední čtyři roky pracuje na ústředí České školní inspekce jako ředitelka odboru vnějších vztahů a inovací a národní koordinátorka aktivit projektu ESF (EU). Ministerstvo školství zastupuje v Řídícíradě Centra pro výzkum a inovace ve vzdělávání OECD.