Podívám-li se však na jednotlivé paragrafy, docházím k závěru, že ne všechny jsou napsány ve prospěch kvality tohoto zákona. Nebojím se říct, že díky tomuto zákonu vzniknou z úředníků nevolníci! A tomu jako poslankyně Parlamentu nemohu tiše přihlížet! Proto podávám tyto pozměňovací návrhy:
Můj první pozměňovací návrh se týká paragrafu 48:
Ve stávajícím komplexním pozměňovacím návrhu zákona je stanoveno, že státní zaměstnanec může být na dobu nezbytně nutnou přeložen k výkonu služby, nejdéle však na 180 dnů v kalendářním roce. S jeho souhlasem lze tuto dobu prodloužit o dobu 180 dnů.
Navrhuji, aby mohl být zaměstnanec přeložen na dobu nezbytně nutnou, předem určenou, nejdéle však na dobu 60 dnů v kalendářním roce. Se souhlasem zaměstnance lze dobu jeho přeložení prodloužit o 60 dnů.
Můj druhý pozměňovací návrh se týká ustanovení § 63 v tomto znění:
Je-li státní zaměstnanec v důsledku odvolání ze služebního místa z různých důvodů převeden na jiné služební místo, a protože žádné není volné, zařadí se mimo výkon služby, nejdéle však na 12 měsíců. Ode dne zařazení mimo výkon služby činí plat státního zaměstnance 50 % měsíčního platu a tato část platu se zvýší o 10 % platu na každou státním zaměstnancem vyživovanou osobu, nejvýše však do výše 80 % měsíčního platu.
Navrhuji, mohl být zaměstnanec převeden na jiné služební místo, nejdéle však na 12 měsíců a za 80% měsíčního platu.
Třetí pozměňovací návrh se týká služebního hodnocení státního zaměstnance v paragrafu 161.
Ten zcela minimalizuje použití opravných prostředků ze strany zaměstnance v případě, že s výsledky služebního hodnocení nesouhlasí. Komplexní pozměňovací návrh neumožňuje státnímu úředníkovi odvolat se proti služebnímu hodnocení, tudíž nemůže využít řízení ve služebních věcech a ustanovení správního řádu o správním řízení. Proto chceme toto ustanovení vyjmout ze zákona.
Pokud nebudou odsouhlaseny zmíněné pozměňovací návrhy, dojde k výraznému zhoršení pozice státního zaměstnance. Komplexní návrh je i v rozporu se stanoviskem plenárního zasedání Rady Hospodářské Sociální Dohody ze dne 30. 6. 2014, ve kterém je mimo jiné uvedeno, že novela zákona o státní službě nemá obsahovat ještě přísnější úpravu povinností a omezení státních zaměstnanců, než je tomu u příslušníků ozbrojených sborů. Což bohužel obsahuje!
Pokud má vzniknout dobrý zákon, musí být řádně připraven a projednán. Ale současný komplexní pozměňovací návrh je projednáván nestandardním způsobem, který má zajistit urychlené projednání, aby vláda splnila svůj cíl v této oblasti. Skrývá v sobě řadu rizik a povede k zásadnímu zhoršení postavení státních zaměstnanců. Nechci, aby se státní zaměstnanci dostali do pozice naprosto závislých lidí na vůli svých nadřízených, a proto jsem předložila tyto pozměňovací návrhy.