Podle vyjádření ředitele Odboru fondů EU ministerstva dopravy Marka Pastuchy lze projekty v této oblasti stále předkládat jako náhradní projekty za nerealizované nebo neuznané v končícím programovém období. Jak ovšem doplnil náměstek ředitele SFDI Tomáš Blecha, podmínkou úspěšné realizace těchto projektů je jejich předložení, schválení a uhrazení nejpozději v prosinci 2015. "Časová tíseň je zjevná. Jak ze strany investorů, tak případných dodavatelů je zmiňována jako největší obava a riziko," uvedl k tomu organizátor jednání Martin Kolovratník. "Osobně však cítím, že nechat ležet peníze tzv. „ladem“ a nepokusit se je získat by byla věčná škoda. Česká doprava potřebuje zvýšit bezpečnost a zrychlit přepravní rychlost, navíc může i přispět ekologii díky plynulejšímu toku dopravních proudů – tomu všemu můžeme s uvedenými náhradními projekty pomoci." dodal Kolovratník.
Pozvaní zástupci firem, které jsou největšími poskytovateli služeb v dopravním IT a telematice získali od přestavitelů ministerstva dopravy a SFDI aktuální a ucelený pohled na téma a zároveň konkrétní přehled, jak žádat o financovaní. Jejich dotazy směřovaly právě k co nejpřesnějšímu zadání, aby se případné schvalování nezdržovalo zbytečnými formálními chybami v projektech.
SFDI má v navrženém rozpočtu na rok 2015, který budou poslanci schvalovat před koncem letošního roku, v této kapitole alokovanou částku přibližně 1,4 mld. Kč. Ministerstvo dopravy zpracovává náhradní projekty prostřednictvím svých podřízených organizací, jako jsou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nebo Ředitelství vodních cest (ŘVC). "Je škoda, že tyto organizace, přes naše pozvání, nevyslaly na dnešní seminář své zástupce," řekl závěrem Martin Kolovratník. "Především ony jsou z časového hlediska důležitou fází celého procesu. Nadcházející období zhruba 13 měsíců vyžaduje maximální aktivitu a koordinaci všech zainteresovaných stran, jen tak můžeme být úspěšní. V Hospodářském výboru jsme tomu dnešním jednáním dali úvodní impuls, je na iniciativě a ochotě ministerských úředníků a příslušných pracovníků SFDI, ŘSD a SŽDC, aby komunikovali s dodavatelskou sférou a kvalitní a financovatelné náhradní projekty předkládali a schvalovali. Osobně budu těmto snahám plně k dispozici a nápomocen v rámci svých možností při poslanecké a výborové práci," uzavřel Kolovratník.