Zasvěcené nepřekvapí, že na tiskové konferenci polovina účastníků za ČKA právě svlékla tričko Prahy, neb jsou spoluautory z tolika důvodů kritizovaného dílka, aby se snažila přesvědčit už v tričku ČKA diváka, jak se objektivní komora nezaujatě snaží zklidnit vášně!
Jak to tedy je? Není vůbec pochyb o tom, že tzv. OTPP (VYHLÁŠKA č. 26/1999 Sb. hl. m. Prahy
o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze) bylo třeba novelizovat. Nakonec, již předchozí ředitelka Stavebního úřadu měla novelu připravenou. Hudečkova parta však roztáhla křídla a ve jménu zbrklosti a zmatečnosti vyrobila předpis, který nyní zaměstnává odborníky, politiky i média. Z procesního hlediska ne zrovna šťastně a určitě na hraně zákona spojila účelově dva předpisy v jeden – obecně technické podmínky pro výstavbu a vyhlášku 501/2006 Sb. Vyhláška o obecných požadavcích na využívání území.
K prvému má zmocnění ze zákona a tradici pražských předpisů, druhý, celostátně platný předpis, modifikuje účelově do společného nařízení hl. m. Prahy a kodifikuje tak řadu termínů i zásad, které by jinak měla projednat až po zpracování nového územního plánu, který zavádějícím způsobem nazývá metropolitním. Faul na občana, malá domů aneb co je doma, to se počítá. Jaképak projednávání s veřejností a orgány státní správy. Od nových OTPP se skutečně očekávalo zapracování pražských specifik a odchylek, nikoli však, že celostátní předpis bude zcela ignorovat. Specifická je vazba na nehotový, neschválený nový územní plán, chybí však provázanost na územní plán současně platný, což je rarita a poměrně závažný oříšek k rozlousknutí pro úředníky po 1. 10. 2014.
Rovněž pro notifikaci z EU si vyrobili pánové vlastní právní názor. Co na tom, že jiný názor zastává nadřízený orgán – Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, nevyčkají ani na zúřadování dotazu do Bruselu, neb oni ví... Občan a investor jsou tak již po několikáté uvedeni do stavu právní nejistoty a po 1. 10. nebohý úředník stavebního úřadu – jeho rozhodnutí dle Poslanecké sněmovny mohou být v budoucnu zneplatněna se soudní dohrou.
A to vše je jen předehra k tolik diskutovaným novým „objevům“ v možnostech rozvoje Prahy – vedle vágní dikce zakládající korupční potenciál typu „obvykle“ apod. vidím jako absolutní pohrdání geniem loci možnost zahušťování centra nekvalitní výstavbou a snížení podmínek zajištění parkování. Řada dalších nesmyslů z nařízení je již pravidelně citována a praktické dopady velmi kritizují představitelé městských částí i stavebních úřadů. V mnohém skutečně předpis změkčuje dosud platné normy (to by mělo být Bruselem potvrzeno!), což je krokem špatným směrem.
I politicky je postup výrazem arogance – na poslední chvíli, přes silnou negativní odezvu ze zastupitelstva, účelově, bez pokory k městu a občanovi.
Ing. Světlana Kubíková, kandidátka Hnutí Restart 2014 na primátorku hl. m. Prahy
Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4