Ing. Jiří Paroubek

Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,46. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.12.2014 21:34:00

Státní rozpočet na rozcestí

Státní rozpočet na rozcestí

Sobotkova vláda se nachází v poněkud prekérní situaci, protože pokud jde o vládní rozpočtovou politiku, nemá na co navazovat. Přesněji, nemá na co dobrého navazovat.

 Nemůže pokračovat v restriktivní politice předchozích pravicových vlád, protože ta v důsledku poklesu reálných příjmů vedla pouze k poklesu spotřeby obyvatelstva. Nemůže větší měrou rozvinout ani veřejné investice, neboť jí předchozí administrativa v šuplíku nezanechala dostatek projektů na veřejné stavby a nezajistila ani potřebnou územní připravenost, ani další související věci. Předchozí pravicová vláda nevyvíjela ani soustavnou činnost směřující k přilákání dalších soukromých zahraničních či domácích investorů. A Sobotkova vláda zatím nestačila zaběhnutou praxi změnit.

Předchozí administrativa Nečasovy vlády nepřipravila ani náležitosti k rychlému a koncepčnímu čerpání evropských peněz. Současný ministr financí se deklarativně zabývá růstem výnosnosti daňových příjmů, což zatím žádné zvláštní výsledky nepřináší.

Jsou zde i značná rizika plynoucí z vývoje krizových scénářů v zahraničí. Sankce vůči Rusku a následné ruské protisankce mohou v příštím roce negativně ovlivnit dynamiku českého HDP až o 0,5 %. Dalším nebezpečím je nestabilita, která panuje v blízkosti ropných polí u Perského zálivu. Pokud chce Západ vyhrát souboj s Islámským státem (IS), bude se muset dohodnout s Íránem a s vládou B. Asada na koordinaci vojenských operací. Anebo musí Západ se spojenci do Iráku vyslat expediční sbor, který dokáže pozice IS eliminovat.

Pokud jde o výši schodku státního rozpočtu, staví si Sobotkova vláda málo ambiciózní a nemobilizační cíl. 100miliardový deficit je příliš vysoký. Od A. Babiše, člověka s mimořádnými manažerskými zkušenostmi bych očekával, že veškeré své úsilí zaměří k podpoře hospodářského růstu. Zatím se tak však nestalo.

Státní rozpočet na příští rok chápu jako překlenovací můstek od neúspěšné praxe předchozích pravicových vlád k rozumnějším rozpočtům prorůstového charakteru v následujících letech. Rozpočet na rok 2015 má prorůstový charakter jen z části, a to pokud jde o zajištění růstu mezd veřejných zaměstnanců a rychlejší valorizaci důchodů. I to však pozitivně mění společenskou atmosféru v zemi.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama