Předchozí administrativa Nečasovy vlády nepřipravila ani náležitosti k rychlému a koncepčnímu čerpání evropských peněz. Současný ministr financí se deklarativně zabývá růstem výnosnosti daňových příjmů, což zatím žádné zvláštní výsledky nepřináší.
Jsou zde i značná rizika plynoucí z vývoje krizových scénářů v zahraničí. Sankce vůči Rusku a následné ruské protisankce mohou v příštím roce negativně ovlivnit dynamiku českého HDP až o 0,5 %. Dalším nebezpečím je nestabilita, která panuje v blízkosti ropných polí u Perského zálivu. Pokud chce Západ vyhrát souboj s Islámským státem (IS), bude se muset dohodnout s Íránem a s vládou B. Asada na koordinaci vojenských operací. Anebo musí Západ se spojenci do Iráku vyslat expediční sbor, který dokáže pozice IS eliminovat.
Pokud jde o výši schodku státního rozpočtu, staví si Sobotkova vláda málo ambiciózní a nemobilizační cíl. 100miliardový deficit je příliš vysoký. Od A. Babiše, člověka s mimořádnými manažerskými zkušenostmi bych očekával, že veškeré své úsilí zaměří k podpoře hospodářského růstu. Zatím se tak však nestalo.
Státní rozpočet na příští rok chápu jako překlenovací můstek od neúspěšné praxe předchozích pravicových vlád k rozumnějším rozpočtům prorůstového charakteru v následujících letech. Rozpočet na rok 2015 má prorůstový charakter jen z části, a to pokud jde o zajištění růstu mezd veřejných zaměstnanců a rychlejší valorizaci důchodů. I to však pozitivně mění společenskou atmosféru v zemi.