Nejméně tolik peněz, kolik by si vyžádala výstavba dvou nových bloků v jaderné elektrárně Temelín, tedy 300 – 400 miliard korun.
Moderní infrastrukturu však na rozdíl od dostavby jaderných bloků v českých jaderných elektrárnách skutečně naléhavě potřebujeme. Pokud někdo mluví o potřebě vytváření „hladových zdí“ k řešení vysoké nezaměstnanosti v ČR, které mají pomoci zejména průmyslu a stavebnictví, jsou to právě dálnice a rychlostní silnice, které je třeba ve výhledu 12 – 15 let dostavět. To bude mít nesporně vyšší národohospodářský přínos nežli nepotřebná dostavba Temelína (či Dukovan) nebo chimérická výstavba průplavu Dunaj – Odra – Labe řečeného jinak Zemanův kanál. A budou to peníze, jež budou mít na rozdíl od Temelína či kanálu zajištěnu návratnost.
Již před rokem však bylo ohledně české dálniční sítě každému jasné to, co se nyní dozvídáme jako fakt. A sice, že v tomto roce nebyl dokončen ani jeden kilometr dálnic v ČR. To je smutné dědictví po sedmiletém vládnutí pravice, která na ministerstvu dopravy a na ŘSD nezvládla přípravu stavby nových úseků, pokud jde o územní a projektovou připravenost, a tedy ani pokud jde o organizování tendrů na zhotovitele. Sobotkova vláda na tomto poli zdědila pouze ruiny a trosky a exministr dopravy A. Prachař u hnutí ANO situaci k lepšímu neposunul. Je ale třeba tento stav zvrátit a obnovit funkčnost ministerstva dopravy a ŘSD, tak aby bylo již v příštím roce dosaženo zlepšení a abychom v roce 2016 již mohli slyšet, o desítkách dokončovaných kilometrů nových dálnic podobně jako je tomu na Slovensku.
Jiří Paroubek