Tajné služby mohou nově získat přístup k informacím o klientech bank nebo o telefonních číslech, o desítky či stovky milionů se jim zvýší rozpočty a možná i doplní, či dokonce zvýší početní stavy. Lze očekávat, že na ministerstvu vnitra se znovu začne diskutovat o případném rozšíření pravomocí umožňující snazší monitoring zájmových osob. V nejbližších měsících by mělo být odborně posouzeno, zda současný trestní zákoník umožňuje postihovat veškerá jednání organizovaného zločinu a přípravy ke spáchání teroristických činů, například účastí osob na výcviku pro službu v cizím vojsku nebo teroristické skupině. Debata by se měla vést také o početních stavech příslušníků policie a zda je policie, a to nejen v případě mimořádných událostí, schopna zabezpečit všechny úkoly dané jí zákonem.
Obdobně je tomu i u Armády ČR. Na kauze výbuchu muničních skladů ve Vrběticích vidíme, že reálné problémy existují. Pokud by organizovaný zločin věděl, v jakém stavu se nacházejí muniční sklady, mohlo být jen otázkou času, kdy si pro výzbroj přijde. A hypoteticky vzato, možná se tak i stalo a výbuch byl jen zastřením stop po jeho jednání. Po vstupu ČR do Schengenského prostoru téměř došlo k rozpuštění cizinecké policie, a to, co z ní zbylo, bylo z poloviny zcivilněno. Zajistit ostrahu státních hranic a zabezpečit alespoň kontrolu na hraničních přechodech dnes policie schopna prostě není.
Každé posílení pravomocí zpravodajských služeb i bezpečnostních sborů vede k určitému omezení nebo narušení osobních práv člověka, a je proto třeba je vyvážit jejich kontrolou. Zpravodajské služby dnes přitom podléhají pouze politické kontrole. Je však třeba přiznat, že taková kontrola je nedostatečná, je pouze formální a smrštěna na schvalování a kontrolu rozpočtu a výročních zpráv. Při snaze získat jakékoli další informace o činnosti služby je odkázáno na nemožnost poskytnutí takových informací. Nelze tedy kontrolovat efektivnost využívání finančních prostředků, ani to, zda nedochází k porušování zákonnosti při využívání zpravodajských prostředků.
Jsem přesvědčen, že nemá-li být kontrola pouze formální, ale věcná a účinná, musí být i nezávislá. Současná kontrola ze zástupců politických stran by proto měla být rozšířena i o odborníky mimo politiku, a to ve stejném poměru. Na druhou stanu je však třeba si uvědomit, že sebevětší navyšování finančních rozpočtů zpravodajských služeb ani bezbřehé navyšování pravomocí nezajistí stoprocentní bezpečí.
Otázky bezpečnosti státu by měly být prioritními pro každého občana, pro každého, kde se rozhodl žít v této zemi a sdílet její hodnoty. Celý svět se nyní nachází v nelehké době, kdy k vypuknutí dalšího světového konfliktu je možná blíže než kdy v minulosti. Úkolem všech lidí je hledat mírová řešení, aby se tak nestalo.
Zdeněk ONDRÁČEK, poslanec (KSČM)