Hodnotit výši statisícových uměleckých
honorářů snad ani nemá smysl. Více než 4 milióny za produkční práce pro
externisty, když sama obecně prospěšná společnost Plzeň 2015, která EHMK
zajišťuje, zaměstnává už více než čtyři roky dvě desítky lidí, stojí za
zamyšlenou. Co tam asi dělají?
Zkuste v Plzni na radnici říct, že to bylo drahé. Rádoby intelektuálové a
znalci kultury na Vás koukají jako na vidláka,
který nerozumí velkému umění. Myslím, že vidlákem je tady někdo jiný.
Nejsou to snad spíše ti, kteří umožňují rozhazovat
milióny vidlemi, takříkajíc Pánu Bohu do oken? Exprimátorovi Baxovi
(ODS), který je za projekt zodpovědný, se nelze divit. Primátor Zrzavecký
(ČSSD) však také přispěchal se svým hodnocením. K řediteli společnosti,
který bez mihnutí oka obhajoval milionové překročení rozpočtu, bez toho, aby mu
to kdokoliv schválil, podle vyjádření v médiích, absolutně důvěřuje.
Zdá se, že pro radnici a několik vyvolených tvůrců velkého dovezeného umění nastaly žně. Co není dost drahé, není hodno EHMK. EHMK je totiž velké umění a velké umění jsou velké prachy.
Asi nemám pochopení pro „velké“ umění a pravděpodobně jsem tupec a připrděnec, když mám z těch čísel husí kůži. Proč jsme vyhodili milióny za zahraniční cirkusanty, oni snad v Čechách kvalitní akrobati a cirkusanti nežijí? Proč někdo neoslovil plzeňské umělce a významné osobnosti, hudebníky, malíře, spisovatele, skladatele, herce a raději vyplácel velkorysé honoráře „cizincům“? Proč jsme zlikvidovali úspěšný plzeňský festival Struny na ulici?
V Plzni přece kulturu máme, jen možná ne dost drahou a z pohledu těch, co hází vidlemi s milióny, asi „vidláckou“. Intelektuálové usoudili, že v Plzni kultura není a je třeba ji do města přivézt. Ať to stojí, co to stojí. Tvoříme velké umění a měříme ho množstvím dovezené kultury a počtem zájemců, chodících od jedné atrakce ke druhé. Co zůstane po roce ve městě z utracených miliónů a kolik turistů bude mít chuť se do Plzně vrátit, je velká neznámá.
Pokud turisty budeme, jako novinářku, která navštívila minulý víkend město kultury
odesílat z informačního centra jen do ZOO a na večer dívat se domů na televizi, protože v programu EHMK 2015 zrovna nic není, tak se určitě vracet nebudou. V plzeňských klubech se přece hrají skvělé koncerty, v divadlech probíhá řada představení, jen nemají ten správný štítek EHMK 2015 a tak o nich raději nikomu říkat nebudeme.
Ti, kteří se léta starají o kulturu a zábavu v Plzni, často bez pomoci města (nebo srovnatelně s platbami za „dovoz“ v rámci EHMK za drobné), doufají, že tento rok přežijí. Už jen obvykle mávnou rukou nad skutečností, že místo, aby se stali základním pilířem EHMK, který měla společnost Plzeň 2015 opentlit a ozdobit dovezenou špičkou z Prahy i celé Evropy jsou na okraji zájmu. Základní myšlenku EHMK - Předvedeme, co dovede Plzeň Evropě nabídnout - na radnici vnímají jinak. Plzeň Evropě předvádí, co dovede za velké peníze nakoupit. Žádné velké umění.
Exprimátor Baxa se na zastupitelstvu města kasal, že za málo peněz pořídili
hodně muziky. Ono to bylo spíše naopak, pane Baxo. Jen za televizní přenos jsme utratili 900 tis. Kč, když hokejový
přenos s polovinou kamer v HD kvalitě vyjde na výši jedné průměrné mzdy v České
republice. Vypadá to, že si někdo z Plzně dělá dojnou krávu. Našim zastupitelům
to ale nevadí a klidně si za rozházené milióny veřejně na
radnici ještě zatleskají. Vidlemi totiž rozházeli naše peníze, ne svoje.