Než se však začneme radovat, že neřád v této zemi začíná být konečně trestán, je třeba si uvědomit, proč jsou zastupitelé vlastně stíháni.
K nárůstu počtu stíhaných zastupitelů může napomáhat také například velmi špatný, málo funkční zákon o veřejných zakázkách. Díky tomu, že policie a státní zastupitelství vytrvale kriminalizují nedodržení takového zákona o veřejných zakázkách, a to i v případech, kdy je navýšení konečné ceny určité investice o více, než je povoleno, velmi logicky vysvětlitelné, se mnozí starostové obcí bojí investovat. Nikdo netouží po tom, být za dobrý skutek zavřený.
Zákon o veřejných zakázkách není přizpůsoben praktickému životu a je důkazem toho, že svěřit zpracování zákona některé z tzv. protikorupčních organizací bez odpovědnosti a znalosti života, a nikoli skutečným odborníkům, není tou správnou cestou. Zdá se, že předchozí zákon o veřejných zakázkách byl o poznání funkčnější. A to neříkám proto, že jsem se na jeho přípravě podílel, ale proto že neměl doprovodné efekty typu kriminalizace celé řady zastupitelů obcí.
Zákon o veřejných zakázkách potřebuje z gruntu přepsat, a to podle zhruba již rok platných evropských směrnic zpracovaných především s využitím německých zkušeností.
Jiří Paroubek