Záměr vlády zavést ekologickou daň na auta stará deset let dokazuje, že životní prostředí pro ni zůstává stále na posledním místě. Omladit skladbu aut na českých silnicích je potřeba. Ale ne nesmyslným a nespravedlivým zákonem, který slouží jen k vybírání dalších peněz od lidí. A jehož efekt může být navíc úplně opačný.
Představme si jednoduchou situaci. Pan Novák má patnáct let staré auto a uvažuje, že si koupí novější model. Finančně stačí na vozy vyrobené před deseti lety. Těší se, že bude mít lepší auto, které bude i šetrnější k životnímu prostředí. V bazaru mu řeknou, že za takový vůz přirazí navíc ekologickou daň. To se panu Novákovi nevyplatí. A tak se vrací domů se svým starým autem.
Čistému a dýchatelnému ovzduší vraky na silnicích neprospívají. Na ně se však už ekologická daň vztahuje. Pokud chce ministr Brabec řešit otázku staršího vozového parku, měl by majitele aut pozitivně motivovat, a ne trestat. Zvyšovat daně, které se tváří jako ekologické, je navíc nespravedlivé. Trestá všechny řidiče, ať už jezdí autem pravidelně, nebo ho využívají jednou měsíčně.
Našim cílem je zlepšit ovzduší v Česku. Mají na to ale dojet majitelé deset let starého auta? Co bude dál, budou platit ti, co mají v domácnosti auta dvě? Výmysl ministerstva životního prostředí považuji za úspěšný lobbing automobilek, který ekologii nepomůže. A nepomůže ani obměně aut, natožpak lidem, co dojíždí za prací. Proto doporučím poslaneckému klubu TOP 09, aby návrh nepodpořil.
Michal Kučera, poslanec TOP 09 za Ústecký kraj