„Tento návrh směrnice reaguje na rozvoj on-line prodejních technik. Odstraňuje některá nejasná ustanovení platné směrnice, která v praxi způsobovala značné problémy. Dojde tak k většímu sjednocení pravidel pro prodej cestovních služeb, což bude mít dopad na posílení konkurenceschopnosti a důvěry spotřebitelů v přeshraniční nákup služeb,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
Mezi konkrétní příklady novinek lze uvést například zavedení zcela nové kategorie tzv. spojených cestovních služeb, u kterých obchodníci zprostředkovávající tyto služby nebudou podléhat stejným povinnostem jako pořadatelé zájezdů (cestující budou informováni o charakteru nakupovaných služeb, odpovědnosti obchodníka a odpovídajícím zajištění proti úpadku). Směrnice tím reaguje na fakt, že spotřebitelé mají různé požadavky nejen na kvalitu nakupovaných služeb a cenu, ale mají i různou potřebu ochrany. Například rodiny s malými dětmi či senioři mají vyšší požadavky na zabezpečení a ochranu při cestách, než jednotlivci, kteří cestují na prodloužený víkend.
Další novinkou je právo na odstoupení spotřebitele od smlouvy v případě tzv. vis maior (živelné pohromy, válka, propuknutí epidemie) bez nutnosti zaplacení storno poplatků a konkretizace pomoci, kterou má pořadatel poskytnout cestujícím v nouzi. Zpřesněna byla ustanovení týkající se povinnosti pořadatele zajistit ubytování cestujícímu až na tři noci v případě neočekávaných a mimořádných okolností v destinaci. Směrnice řeší kolizi nároků na náhradu škody, které vyplývají ze směrnice a z dalších unijních předpisů upravujících náhrady cestujícím v dopravě.
Nově jsou upravena pravidla pro odstoupení od smlouvy pro cestujícího bez placení storno poplatků v případě zvýšení ceny o více jak 8%. Členské státy si budou dále moci v národních legislativních předpisech stanovit možnost cestujícího odstoupit od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory ve lhůtě 14 dnů bez udání důvodu.