Vážený pane ministře, chtěla bych se zeptat na osud zmíněného výchovného ústavu Chvalčov. Jedná se o zařízení pro děti, u nichž byla ze závažných důvodů soudem nařízena ústavní nebo ochranná výchova. Důvody zrušení, které Ministerstvo školství uvádí, konkrétně vysoké náklady na rekonstrukci, malá nabídka učebních oborů a špatná perspektiva uplatnění na trhu práce, jsou mimo realitu. Výchovný ústav Chvalčov je plně funkční areál, jehož součástí je internát, sportoviště, které je v zimě využíváno jako velké kluziště s mantinely, v létě potom je zde antukový kurt na volejbal, nohejbal, tenis a basketbal s osvětlením, travnaté hřiště na kopanou, atletická sportoviště jako běžecká dráha, skok daleký, skok vysoký, vrh koulí apod. V areálu se nachází také rybník, který je využíván pro sportovní rybolov a jízdu na člunech. Ústav je mimo obec, v přírodě, kde jsou naprosto vyhovující podmínky pro výchovu pod nezbytnou kontrolou a dohledem speciálních pedagogů. Žáci zde studují učební obor mechanizátor lesní výroby, přičemž praxi vykonávají přímo v lesích kolem areálu. Kromě výučního listu pro odborné práce v lesním hospodářství získávají i řadu specializovaných osvědčení, jako je práce s motorovou pilou, řidičský průkaz na traktor apod., což jim umožňuje uplatnit se v řadě dalších odvětví, jako je ve stavebnictví, zemědělství, pilařských provozech, dopravě dřeva, zahradní architektuře apod.
Chtěla bych se vás proto zeptat:
Za prvé. Považujete za nezbytné zrušit kvůli 17milionové úspoře to, co funguje?
Za druhé. Uvědomujete si dopady na žáky, pedagogy, kteří poté, co ztratí práci, těžko v tomto regionu najdou nějakou jinou, ale také dopady na Olešnici, kam mají být žáci převedeni?
Za třetí. Považujete za korektní, že se ředitel a ostatní zaměstnanci tohoto ústavu o plánovaném rušení dozvěděli z médií?
A konečně za čtvrté. Co se má stát se zmíněným velice atraktivním areálem? Děkuji.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Vážený pane předsedající, paní poslankyně, dámy a pánové, začnu jinak. Protože paní poslankyně mně tam vymezila ty mantinely, řeknu to tak, jak to teď vidím. Výchovné ústavy musí projít stejnou procedurou jako střední školy, jako vysoké školy, to znamená nepochybně redukcí. To je první věc.
Druhá věc je, že prioritou vlády a - tady řeknu za mě, za ministra školství - prioritou ministra školství je mít v ústavech jen ty děti, pro které není možná alternativa. Přiznám se, že to je nějaké moje krédo. To nás vede k tomu, že síť musí být redukována. Já vycházím z optimalizace z roku 2008/2009, kde byly vytypovány některé tyto výchovné ústavy. A Chvalčov je mezi nimi.
Udělám malinký můstek k jisté naději. A ta je v tom, že jsem přijal nového ředitele odboru pro speciální školství a rovné příležitosti, pana dr. Viktora Hartoše. Pro vaši informaci - je to pediatr, psycholog, který pracoval s těmito problémovými dětmi léta ve Skotsku. Mně se ho podařilo "přitáhnout" na Ministerstvo školství. A chtěl bych dlouhodobě nastavit koncepci, protože ve speciálním školství byla koncepce, kdy se šlo ode zdi ke zdi. Tam dneska se dělí lidi na "pilařovce" a na "laurenčikovce". Za bývalého vrchního ředitele, pana dr. Pilaře, byl velký akcent na podporu výchovných ústavů, speciálního školství. Vrchní ředitelka, náměstkyně, paní Laurenčíková naopak měla velkou tendenci toto zeštíhlovat.
Můj přístup je nějaká střední cesta. Já si na jednu stranu velmi vážím lidí, kteří pracují ve speciálním školství, a jsem přesvědčen, že jistá podpora, síť, ve speciálním školství je nutná a stejně tak i ocenění těchto lidí, protože pracují v poměrně těžkých podmínkách. Na druhou stranu tam by měly být děti, pro které není jiná alternativa.
No a teď k tomu Chvalčovu. Znovu říkám, že bych byl rád, kdyby pan dr. Hartoš se podíval na restrukturalizaci ústavů a teprve on definitivně na to řekl svůj názor. To znamená - jinými slovy - situace není ještě úplně rozhodnuta a nemusí se jednat o Králíky, Chvalčov tak, jak to bylo nasměrováno. Na druhou stranu k tomu, co jste řekla, je potřeba říci, že jestli mám informace přesné ... Já tedy nemám o tom hřišti a o tom vrhu koulí, skoku do výšky, ale mám informaci, že to je zařízení pro 32 dětí a využitá kapacita je 50 procent. Je pravda, že je to v lesích, což je výhoda i nevýhoda, protože je tam obtížná dostupnost rodin, které by popřípadě s těmito dětmi chtěly být v kontaktu. A mám tedy informaci, že je tam jenom ten jeden učební obor - mechanizátor lesní výroby, i když ty různé aplikace, práce s pilou apod., to nevylučují. Možná varianta děti přemístit do Olešnice dává dvě věci, které jsou ke zvážení. Jednak je tam mnohem větší možnost uplatnění dětí, je tam více učebních oborů. Je sice hezké, že oni mají praxi v těch lesích, ale potom s vyučením mechanizátor je to velmi obtížné se uplatnit. A já mám pocit, že cílem výchovného ústavu není jenom ho dotáhnout k nějakému vzdělání. Pak se zavřou dveře a to dítě odejde z ústavu. Ale měla by tam být vidět nějaká návaznost. A v tomhle mně připadá ta úvaha, že v Olešnici mají děti nebo ti chlapci lepší start do života tím, že mají větší škálu učebních oborů, jako důležitá. Úspory jsou. Vy jste je říkala. Já mám dokonce ještě menší. Je tam 14 milionů. To by byla ta úspora.
Pokud bychom přistoupili k tomuto modelu, že bychom Chvalčov postupně utlumovali, tak by to bylo do roku 2014, by to šlo postupně. Samozřejmě klíčová úvaha je, co s tím areálem. To je otázka, co je potřeba vyřešit. Nemám v tuhle chvíli řešení. Já jsem ten areál neviděl, což připustím. Viděl jsem Králíky, ale Chvalčov ne. Určitě je potřeba, pokud se pro to rozhodneme, zvažovat jak děti budou přemisťovány do Olešnice, jak bude moci být zachována práce s menšími skupinami...
Poslankyně Marta Semelová: Za prvé, pane ministře, že není zcela rozhodnuto. Já bych chtěla říci, že rozhodnutí panu řediteli už přišlo, a to v písemné podobě s tím, že má být útlum do prvních ročníků a za tři roky má být tento areál zrušen. Co se týká vůbec toho areálu, já bych nerada, aby se někdy v budoucnu zjistilo, že skutečným důvodem byl právě tento velmi lukrativní areál pro například turistický ruch pro některé soukromé subjekty.
Co se týká rušení vůbec, já si myslím, že se nejedná o koncepci, naopak je to nekoncepční, nesystémový krok. Nakonec toho jsme byli svědkem i v době, kdy se rušily jesle, rušily mateřské školy a teď chybí tyto kapacity.
Že by to mělo být jenom pro děti, pro které není jiná alternativa, s tím se dá souhlasit, nicméně zde jsou 16 až 18letí chlapci, kteří sem skutečně byli umístěni ze závažných důvodů z rozhodnutí soudu. A co se týká areálu, profese, lesa a podobně, já si myslím, že tady je to právě velice výhodné a podle zkušeností absolventi opravdu nacházejí vzhledem ke všem možným osvědčením, která dostávají, v nejrůznějších oborech své uplatnění a uplatnění i v životě. Děkuji.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Jenom rychlá reakce. Oni mají možnost se proti tomu odvolat, což v tuto chvíli využil ředitel Králík, a to je ta moje poznámka, že není definitivně rozhodnuto. A já jsem připraven to popřípadě přehodnotit, pokud pan doktor Hartoš mi řekne, že rozumnější je jiná restrukturalizace. Nicméně, zeštíhlit tu síť je nezbytně nutné. Je nákladná a nevyužitá.
Chvalčovskému výchovnému ústavu hrozí zánik
06.10.2010 - - | Mediafax
CHVALČOV - Výchovný ústav v Chvalčově na Kroměřížsku možná zanikne, podle ministerstva školství se přestěhováním dětí do Olešnice na Moravě ušetří peníze. Ředitel ústavu Pavel Schönwälder agentuře Mediafax ve středu sdělil, že s rozhodnutím ministerstva nesouhlasí a doufá, že verdikt ještě změní.
V rámci úspor hodlá ministerstvo školství zrušit ještě výchovný ústav v Králíkách a Načeradci. "Naše děti u nás studují učební obor mechanizátor lesní výroby a ministerstvo mimo jiné argumentuje tím, že absolventi jsou na trhu práce nekonkurenceschopní. S tím zásadně nesouhlasím. Podle našich informací najde uplatnění v tomto či jiném příbuzném oboru kolem 70 procent absolventů,"poznamenal ředitel chvalčovského výchovného ústavu.
Ministerstvo má v plánu zrušit ústav postupně. "Od příštího roku bychom už neměli přijímat nové žáky. Jakmile by ti současní školu dokončili, ústav by zanikl. V Chvalčově bychom tak skončili někdy v roce 2013 či 2014," podotkl Schönwälder. Rozhodnutí ministerstva však podle něj nemusí být definitivní.
"Postavila se za nás i poslankyně Marta Semelová (KSČM) a společně podnikneme veškeré možné kroky k tomu, abychom rozhodnutí ministerstva zvrátili," dodal ředitel ústavu.
Semelová nesouhlasí se zrušením chvalčovského výchovného ústavu z několika důvodů. "Je špatné rušit něco, co funguje, aby se za pár let zjistilo, že to byl krok vedle. Navíc podle mě není možné integrovat děti se soudním nařízením ochranné péče mezi běžné děti, nevole by se dala očekávat i ze strany obyvatel Olešnice. V Chvalčově vše perfektně funguje, děti tam mají kompletní areál se sportovišti, mohou se tam vyučit a nic jim tam nechybí. Kdo ví, jestli záměr ústav zrušit nemá i jiný podtext. Nedivila bych se, kdyby po jejich odsunu byl lukrativní areál draze prodán ke komerčním účelům," poznamenala Semelová. Kapacita chvalčovského výchovného ústavu je 24 žáků, podle plánů ministerstva by se odsun do obce Olešnice týkal asi šestnáctičlenné skupiny dětí. V Olešnici by navštěvovaly běžnou školu. Podle ministerstva by uzavření tří výchovných ústavů přineslo finanční úsporu v objemu 17 milionů korun ročně.