Zřejmě tato otázka nyní trápí šéfy a kandidáty jednotlivých stran a hnutí „soutěžících“ o voliče. Volební kampaň do zastupitelstev obcí, měst a Senátu PČR totiž vrcholí. Do otevření volebních místností chybí jen několik málo hodin. Výsledek voleb, to, jak voliči rozdělí svou přízeň a hlasy jednotlivým kandidujícím subjektům i jednotlivým kandidátům, bude asi určujícím hodnotícím kritériem předvolebního snažení stran a hnutí ucházejících se o tuto přízeň a hlasy voličů. Přesto již nyní, anebo právě proto se chci zamyslet nad zkušeností z letošní předvolební kampaně. On někdy často slušný volební výsledek či neúspěch může zakrýt některé zkušenosti, které by bylo dobré, aby nezapadly.
Předně jsem si nejen já, ale i další kandidáti politického hnutí „Občané městu, město občanům“ (OMMO) ověřili v nesčetných setkáních s občany při své kontaktní volební kampani v ulicích obcí a měst, kde kandidují, jak málo se s občany ve volebním období mluví, jak málo jednotlivé politické strany, zejména ony tzv. tradiční, zajímají názory občanů. Nezakrývali před námi, jak jsou oslovením překvapeni, většina mile a ráda se svěřovala se svými starostmi a problémy.
V rozhovorech jsme si potvrzovali, že výzkumy hovořící o menší volební účasti nejsou přehnané. Dost lidí nechce k volbám jít z důvodu zklamání z politické kultury v ČR i v daném místě. Vysvětlovali jsme jim, že by to byla chyba a že by neměli rezignovat na své občanské právo volit své zástupce.
Zaznamenali jsme některé nedobré fenomény, které by ve standardní politické soutěži neměly mít místo. Bylo to např. dříve neregistrované přelepování či strhávání plakátů a poškozování volební propagace (alespoň ne v tak velkém rozsahu), různé podpásové ataky vůči protikandidátům, jejich pomlouvání, vyhrožování, co by ti nebo oni učinili občanům za příkoří, kdyby je zvolili atd.
V Mostě bohužel pokračovalo veřejné kupování si voličských hlasů za štědře dotovanou tombolu, která díky tomu, že předání některých hlavních cen podmiňovala vítězstvím ve volbách, ve své podstatě budila podezření z veřejného uplácení (nabídka odměny za to, co musím jako volič teprve učinit).
Osobně si cením, že OMMO se v této soutěži neztratilo, že jsme dokázali v rámci svých nesrovnatelně skromnějších, či spíše určitě nejskromnějších finančních možností, nabídnout vyváženou kandidátku z pohledu věku a odbornosti, velmi pestrou a obsahově zajímavou propagační nabídku. Množstevní billboardovou převahu politických soupeřů jsme se snažili eliminovat kontaktní kampaní. Věřím, že voliči naši bezprostřednost ocení a že např. reflektují, že jsme jako jedni z prvních měli hotov svůj volební program a formulovali jej jako dále otevřený názorům a přáním voličů. Dokázali jsme být velice slušní, ale zároveň jsme se dokázali konkrétními fakty a argumenty bránit i hrubým a cíleným atakům.
Vážení občané,
obracím se na Vás také jménem kandidátů OMMO, abyste v pátek 15. a v sobotu 16. října 2010 přišli k volbám a využili své volební právo. Rozhodnete-li se pro nabídku srdce a rozumu kandidátů OMMO, pak Vám předem děkuji za Vaše hlasy.