Výsledky generálky státní maturity, kdy lehčí úroveň, kterou si vybralo 75% středoškoláků, neudělalo 33% studentů 4.ročníků, jednoznačně svědčí o alarmujícím poklesu kvality českého vzdělávání. Nejde však o žádnou novinku. KSČM opakovaně upozorňovala, a to už od počátku 90.let, na nebezpečí kroků, které povedou ke snížení vzdělanosti národa. O něm konečně svědčí i výsledky v mezinárodním srovnávání znalostí žáků, které provádí OECD, kdy jsme ze sedmého místa postupně klesli až na 24.místo. Za tuto zoufalou situaci nesou zodpovědnost ti, kteří zničili vzdělávací systém, za jehož úroveň, kvalitu, dostupnost, kontrolu i financování dříve zodpovídal stát. Ti, kteří rozbili dobře fungující systém jednotné základní školy a zavedli vzdělávací programy různé kvality, víceletá gymnázia, soukromé a církevní školství a domácí vzdělávání. Mimochodem nepřekvapuje mě, že právě soukromé školy mají výrazně horší výsledky než školy veřejné. A není to vina učitelů. Je to vina současného systému, který povýšil hodnotu peněz nade vše ostatní. O přístupu ke vzdělání tak stále častěji rozhoduje boj o žáka, ale i peněženka či sponzorování školy ze strany rodičů, namísto znalostí a vědomostí jednotlivce a potřeb společnosti.
Dnešní situace je důsledkem nesplnitelného přání mít co nejvyšší počet maturantů a vysokoškoláků, což nahrávalo vzniku neúměrného počtu soukromých středních a vysokých škol s módními obory při současné likvidaci středního odborného a učňovského školství. Maturitní zkouška i vysokoškolský diplom postupně ztrácely svou vlastní hodnotu, neboť nebyly podloženy kvalitou vzdělání. Výuční list se zas stával v očích veřejnosti něčím méněcenným. Teď nám chybí šikovní řemeslníci a znalci technických oborů, zato maturantů s polovzděláním máme dostatek.
Výsledky generálky potvrzují, že je nejvyšší čas, spíš bych řekla pět minut po dvanácté, zavést státní maturitní zkoušku, která by měla postupně, spolu s dalšími nutnými kroky, umožnit srovnání jednotlivých škol, poskytnout vedení škol zpětnou vazbu a vrátit středoškolskému vzdělání s maturitou jeho jméno a tradici.