I přesto, že se snížil příspěvek ze státního rozpočtu na výkon státní správy a státní příspěvek na školství a také přes meziroční pokles daňových výnosů v r. 2009 o 14,3 procent, došlo k navýšení příjmů pro městské části v oblasti neúčelové dotace z rozpočtu města Brna o 3 procenta, tj. o 24,5 mil. Kč.
„Nechtěli jsme, aby městské části byly zásadním způsobem postiženy poklesem státního příspěvku na výkon státní správy a dále poklesem v oblasti školství, proto jsme udělali maximum pro to, aby městské části včetně ředitelů brněnských škol nepřišly o tolik potřebné finanční prostředky. V rámci příjmů jsme jim proto navýšili neúčelovou dotaci o 24,5 milionů korun,“ řekl primátor města Brna Roman Onderka.
Základní parametry snížení příspěvku ze státního rozpočtu a navýšení z rozpočtu města
- příspěvek ze státního rozpočtu na výkon státní správy - 24 154 tis. Kč
- příspěvek ze státního rozpočtu na školství - 416 tis. Kč
- účelové dotace z rozpočtu města na zabezpečení pečovatelské služby,
činnosti DROM, romského střediska, požární ochranu a zvláštní matriku MČ Brno-střed + 495 tis. Kč
- neúčelová dotace z rozpočtu města + 24 500 tis. Kč
Zdroje městských částí celkem 2 009 271 tis. Kč
v tom:
Příjmy: 1 961 576 tis. Kč
- postoupené příjmy 1 227 610 tis. Kč
- vlastní příjmy, inkasované městskými částmi 733 966 tis. Kč
Komentář k návrhu příjmů, které město Brno postoupí do rozpočtů městských částí v roce 2011
Návrh zahrnuje účelové dotace ze státního rozpočtu (dle aktuálního návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2011), účelové, neúčelové a specifické dotace z rozpočtu města, poskytované městským částem podle čl. 76 odst. 7-10 statutu.
1. Účelové dotace ze státního rozpočtu 243 860 tis. Kč
Snížení oproti schválenému rozpočtu 2010 - 24 570 tis. Kč
· Příspěvek na výkon státní správy 197 095 tis. Kč
Snížení oproti schválenému rozpočtu 2010 -24 154 tis. Kč
Výše příspěvku pro statutární město Brno celkem je dle metodiky Ministerstva vnitra závislá na:
- rozsahu přenesené působnosti výkonu státní správy, velikosti správního obvodu a podílu velikosti správního centra a velikosti správního obvodu (u statutárního města Brna je tento podíl roven jedné). Tento postup se pro rok 2011 nezměnil, s ohledem na meziroční růst počtu obyvatel města dochází v návrhu státního rozpočtu na rok 2011 k navýšení této složky příspěvku o 290 tis. Kč (z 178 546 tis. Kč v roce 2010 na 178 836 tis. Kč),
V návrhu státního rozpočtu na rok 2011 zůstává tato složka na úrovni statutárního města Brna zachována na úrovni roku 2010, tj. v objemu 215 034 tis. Kč.
Výchozí částka příspěvku pro statutární město Brno, zjištěná výše uvedeným propočtem, činí 393 870 tis. Kč. Vzhledem k nepříznivé situaci ve státním rozpočtu a usnesení Vlády ČR č. 563 z 11. srpna 2010 (kterým mj. schválila fiskální cíl pro deficit veřejných rozpočtů v roce 2011 ve výši 4,6 % HDP) se však tato částka v návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2011 násobí koeficientem 0,824 a dosahuje tedy výše 324 549 tis. Kč, což je oproti schválenému rozpočtu letošního roku o 17,5 % (69,0 mil. Kč) méně.
· Příspěvek na žáka ZŠ a dítě MŠ 46 765 tis. Kč
Snížení oproti schválenému rozpočtu 2010 - 416 tis. Kč
Pro výpočet dotace na rok 2011 jsou použity údaje o počtu žáků ZŠ a dětí MŠ ze zahajovacích sestav školního roku 2009/2010 (33 389 žáků/dětí), a odhad částky na jednoho žáka/dítě dle návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2011 (přibližně 1 401 Kč). Výše této dotace bude aktualizována počátkem roku 2011 na základě počtu žáků ze zahajovacích sestav školního roku 2010/2011 a konkrétní výše příspěvku na žáka ZŠ a dítě MŠ dle rozpisu Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
2. Účelové dotace z rozpočtu města 89 960 tis. Kč
Zvýšení oproti schválenému rozpočtu 2010 + 495 tis. Kč
· pečovatelská služba + 0 tis. Kč
· činnost DROM, romského střediska + 0tis.Kč
· zvláštní matrika + 0 tis. Kč
Návrh výše těchto účelových dotací zůstává na úrovni schváleného rozpočtu roku 2010.
· požární ochrana - zvýšení + 495 tis. Kč
Návrh výše dotace pro rok 2011 vychází zejména z aktuální míry pokrytí výdajů na požární ochranu jednotlivých městských částí z účelové dotace od města, s přihlédnutím k požadavkům jednotlivých městských částí na rozpočet. Pro rok 2011 roste objem této dotace meziročně o 22,7 % (495 tis. Kč).
3. Neúčelová dotace z rozpočtu města 841 154 tis. Kč
Zvýšení oproti schválenému rozpočtu 2010 + 24 500 tis. Kč
Návrh neúčelové dotace meziročně roste o 3,0 %. Dotace je rozdělována mezi městské části dle kritérií. O způsobu použití neúčelové dotace z rozpočtu města rozhodují výhradně zastupitelstva městských částí ve své pravomoci.
4. Specifické dotace z rozpočtu města 52 636 tis. Kč
Změna oproti schválenému rozpočtu 2010 + 0 tis. Kč
· udržování, úklid a čištění místních komunikací v MČ Brno – střed 17 500 tis. Kč
Návrh zůstává na úrovni schváleného rozpočtu roku 2010.
· zimní údržba, úklid chodníků 35 136 tis. Kč
Pro rok 2010 byla městským částem nově poskytnuta i specifická dotace z rozpočtu města k částečnému pokrytí dopadu zákona 97/2009 Sb., kterým se mění zákon 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Od dubna roku 2009 odpovídá za škody vzniklé uživatelům chodníků, jejichž příčinou byla závada ve sjízdnosti, jeho vlastník. Za období leden – srpen 2010 vyčerpaly městské části z této dotace 29 174 tis. Kč, tj. 83,0 %. Návrh výše specifické dotace pro rok 2011 zůstává na úrovni schváleného rozpočtu roku 2010.