02.12.2010 11:05:20
Parlamentní nebo vládní pojetí demokracie?
Vládní koalice si ve věci přímé volby prezidenta neví rady a pouze mlží předkládáním různých variant.
Ministr vnitra Radek John chystá volební superkodex, kde byly upraveny »jednou pro vždy« všechny volební akty dohromady.
Počínaje volbami do zastupitelstev obcí, krajů, Poslanecké sněmovny, Senátu, Evropského parlamentu, a především zakotvena přímá volby prezidenta České republiky. Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil rychle na základě koaličních dohod odeslal do připomínkového řízení novelu Ústavy, která by přímou volbu prezidenta umožňovala. Veřejnosti se v této souvislosti dostalo ujištění, že nepřichází podle zpracovaného návrhu v úvahu, aby se současný prezident Václav Klaus jakkoliv ucházel o třetí funkční mandát hlavy státu. Ten se ostatně vzápětí sám vyjádřil, že nijak nepočítá se svou třetí kandidaturou. Veřejnost však také byla ujištěna, že nedojde k rozšíření pravomocí prezidenta republiky a navíc bude výrazně omezena jeho imunita, a to pouze na dobu výkonu jeho mandátu. Otázka přímé volby prezidenta republiky je již evegreenem naší politické scény. Tak trochu účelově je občanům mediálně podsouváno, že je to ten poslední a nezbytný moment k absolutnímu dosažení demokracie a naplnění jejich práv, bez kterých není možné žít spokojeně v demokratickém sociálním státě a ani klasickém liberalismu. Je to tak trochu podobné, jako když se našim občanům své doby účelově podsouvala nevyhnutelnost vstupu České republiky do Evropské unie, nebo když se sociální demokracie zaklínala nutností přijetí eura jako samospásné záchrany naší země. Život však ukázal ledacos jiného a ne vždy potvrdil oprávněnost podsouvaných tvrzení jako neoddiskutovatelné pravdy.
Přímá volba hlavy státu určitě obsahuje demokratický prvek přímého vyjádření názoru občana. Existují však republiky, kde přímá volba prezidenta vede k vytváření autoritativního režimu nemajícího po zbytek volebního období příliš nic společného ani s klasickou buržoazní zastupitelskou demokracií. Existují i státy, které mají přímou volbu prezidenta zakotvenu ve svém právním řádu, ale z hlediska významu této funkce na chod státu nemá její výkon žádný podstatný význam, vedle úlohy čestného zastupování státu. Právě v otázce postavení prezidenta a způsoby přímé volby však nemá vládní koalice zcela jasno a mlží předkládáním tu tří, tu čtyř variant. V čem jasno má, je, že i při nejúspornější variantě bude při dvoukolové volbě prvé kolo těchto voleb stát 750 milionů korun. Demokracie vždy něco stojí a zmíněné číslo je vyjádřením odhadovaného nákladu státu. Pojetí voleb je v České republice stále více amerikanizováno, stává se soubojem mediálních agentur a především peněz. Zcela určitě někteří lobbisté stojící za stranami současné vládní koalice už šetří do kasičky a těší se, jak pěkně roztočí volební šou. Těší se jak mediálně obludí pozlátky voliče za jejich vlastní peníze, které z nich předtím nejrůznějším způsobem vyždímali. Určitě už také horečně přemýšlí, pokud nejsou již rozhodnuti, kterou mediální hvězdu lidem podsunou.
Z volby hlavy státu a z výkonu funkce prezidenta by se však neměl dělat komerční cirkus, opepřený pozlátkem omezení imunity prezidenta. Odsouvá a zakrývá to podstatu věcné diskuse o vztazích a pravomocích mezi prezidentem, parlamentem, vládou a mocí soudní a jeho vztahu k jiným ústředním orgánům státní správy. Tedy o fungování státu. Oslabuje to výrazně principy parlamentní republiky, posiluje to autoritářství peněz, včetně zahraničního kapitálu a moci jednotlivce. Není náhodné, že v návrhu novely Ústavy není sice posilováno postavení prezidenta republiky, ale postavení vlády jako moci výkonné. To je také oslabení úlohy parlamentu a posílení autoritářství. Není určitě náhodné, že napříště kandidáta na prezidenta by mohlo navrhovat nikoli deset poslanců, ale poslanců dvacet, ale senátorů deset, nebo nejméně padesát tisíc občanů.
Z hlediska dlouhodobých zájmů většiny lidí je podstatná nikoliv přímá volba prezidenta, ale zachování principu rozhodující úlohy zastupitelské demokracie, včetně té parlamentní a naplnění možnosti spolurozhodování o závažných věcech pomocí jak místních, tak celostátních referend.
Stanislav Grospič, místopředseda ÚV KSČM, poslanec PČR
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout