Obracím se na pana ministra školství Dobeše ohledně výsledků světového průzkumu PISA, z něhož vyplývá výrazný dlouhodobý pokles úrovně českého školství.
Žáci zcela propadli ve čtení, podprůměrné jsou v matematice a průměrné v přírodních vědách. Rozdělení škol na výběrové a ty ostatní zhoršuje výsledky u většiny žáků i gymnazistů samotných. V České republice je nerovnost v přístupu ke vzdělání, na což jsme byli upozorněni už v posledních třech průzkumech. Ve vyhodnocení je také uvedeno, že výstupy jednotlivých škol se od sebe příliš liší. Myslím, že není čemu se divit, když každá škola učí různé učivo v různých ročnících podle rozličných učebnic na základě vlastními silami vytvořených školních vzdělávacích programů.
Vím, že osobně ministr školství Dobeš je ve funkci několik měsíců a výchovně vzdělávací proces je procesem dlouhodobým. Nicméně, nebylo by načase přehodnotit některé změny, ke kterým došlo za posledních dvacet let a které se - podle mého názoru - na bídném stavu našeho školství podepsaly?
Konkrétně uvedu. Rozbití jednotného školství a nahrazení osnov školními vzdělávacími programy bez ročníkových výstupů. Zavedení různých alternativních vzdělávacích programů, které příliš zdůrazňují takzvaný svobodný vývoj dítěte a potlačují výchovu k zodpovědnosti a plnění si svých povinností. Značný rozmach soukromého školství. Existence domácího vzdělávání a víceletých gymnázií. Snižování nároků na žáky a studenty, a to v souvislosti nejen s demografickým vývojem, ale také s financováním škol. Nadměrná podpora gymnázií, kam se dostanou běžně žáci s trojkami a čtyřkami na vysvědčení, a na druhou stranu degradace učňovského školství.
To jsou alespoň některé z okruhů, nad kterými bychom se v zájmu zkvalitnění vzdělávání v České republice měli vážně zamyslet. (Paní předsedkyně upozorňuje na čas.) Proto navrhuji zahájit k těmto i dalším tématům co nejdříve odbornou diskusi. Zároveň se ptám, jaké kroky podnikne Ministerstvo školství.
Děkuji