16.12.2010 13:18:12
Úspory z platů zákonodárců navrhuji poslat Akademii věd ČR
Řeč na 3. schůzi Senátu PČR 16. 12. 2010.
Za prvé k souvislostem předloženého návrhu, za druhé k pozici státních zástupců a za třetí chci dát návrh na použití ušetřeného.
Před závorku vytýkám – budu hlasovat pro tento návrh, tedy pro snížení platů. Protože cítím se zaměstnanci, kterým vláda nespravedlivě a nesmyslně snižuje jejich životní úroveň. A lituji živnostníky, jejichž existenci ohrožuje snížená koupěschopnost obyvatel.
K souvislostem předloženého návrhu. Profesionalizace parlamentu byl požadavek levice na konci 18. století. Není náhodou, že členové parlamentu začali získávat mzdu za tuto činnost od roku 1917. Byl to také požadavek demokratických sil v roce 1989 a 1990. V obou případech šlo o to, kdo, koho, jak a zač bude zastupovat. Snaha o minimalizaci, nebo dokonce o zrušení profesionalizace členů parlamentu je tedy zřejmou snahou o omezení demokracie a vytvoření nutnosti finanční závislosti členů parlamentu a dalších na oligarchických strukturách.
A nyní k výši platů a platů státních zástupců. Vazba na výši mzdy ve veřejné správě je důležitá a spravedlivá. O tom mluvil také pan zpravodaj Kubera. Je totiž nenormální a také nemorální, abychom si rozhodovali o svých platech sami. Spravedlivá výše mzdy je dána mírou odpovědnosti, kterou člověk nese. To říkám jako personalistka. V této pozici jsem pracovala v jedné soukromé stavební firmě. V té firmě byl stejně důležitý zedník jako obchodní ředitel. Ani bez jednoho, ani bez dalších pozic se ta firma neobešla. Ale výše mzdy v soukromém sektoru je skutečně stanovena, pokud firma rozumně funguje, podle míry odpovědnosti, kterou ten který nese.
Z tohoto úhlu pohledu se musím také podívat na státní zástupce. Tady je třeba vědět, že bez činnosti státních zástupců, bez podané obžaloby nemůže trestní soud rozhodovat žádné věci. Za druhé – v mnoha zemích Evropské unie je dokonce povinná rotace mezi funkcí soudce a státního zástupce a je ústavní a zákonné postavení soudců a státních zástupců stejné, včetně kvalifikačních požadavků a platů. Za třetí – státní zástupce nesmí mít ze zákona jiný příjem, kromě příjmů za pedagogickou činnost. Srozumitelně řečeno – nesmí podnikat, nesmí vykonávat jinou činnost, jinou funkci, právě proto, aby byla zaručena jeho nezávislost.
Doufám proto, že rozevření nůžek mezi ohodnocením soudců a státních zástupců, tak jak se to děje tímto návrhem, aby přiblížení jejich zařazení k pozici subalterního úředníka je jen neznalost. Že to není záměr – omezit jakýkoliv systém, který by dokázal být nezávislý a tedy efektivní při boji s organizovaným zločinem a korupcí. Jak tomu třeba bylo při Langrově reformě a prvním kroku, který udělala ještě Topolánkova vláda bez mandátu, když zrušila finanční policii.
Pokud tedy tento návrh týkající se platů státních zástupců je pouhá nedomyšlenost, věřím, že vládní koalice přijme náš návrh k nápravě v co nejkratším čase. Ten nebudeme podávat nyní, ale poté, co rozhodne Ústavní soud v této věci.
Závěrem chci říci, že budu hlasovat pro tento návrh na snížení platů představitelů státní moci a dalších.
I když oněch 12,5 mil. Kč za ústavní činitele, přibližně 40 mil. Kč za státní zástupce a přibližně 112 mil. Kč za soudce jsou proti těm 90 miliardám, o které přišel státní rozpočet v důsledku Topolánkova batohu, a dalším 90 miliardám, které podle Transparency International unikají v důsledku korupce, částkou, která našim občanům nepomůže a tuto zemi nezachrání. Beru to ale jako dobrovolné přihlášení se k těm, kterým vláda upírá jejich spravedlivou mzdu a posílá je na hranici chudoby. Něco jako dobrovolnou hladovku k podpoře spravedlivých požadavků zaměstnanců.
Ale, kolegyně a kolegové, odmítám tímto způsobem přispívat na pánů Drobilovy a Kalouskovy penězovody do stranických pokladen. Žádám proto ministra financí a vládu o to, aby o částku ušetřenou díky snížení platů představitelů státní moci a dalších, tak jak je návrh zákona, to je přibližně podle důvodové zprávy tohoto návrhu 156 mil. Kč, byl navýšen rozpočet Akademie věd České republiky, který byl téměř o stejnou částku proti roku 2009 ponížen a omezen tak prorůstový potenciál a schopnost české vědy využít šance k čerpání dalších financí z evropských fondů.
Doufám, že ministr financí a vláda tento požadavek vyslyší. Děkuji.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout