Druhým úkolem má být rozhodnutí o
ochraně vzdušného prostoru. Zde opět platí, že bez jasné
bezpečnostní strategie obrany naší země nejde dělat žádná
zásadní rozhodnutí. Chci upozornit pana ministra, že při ochraně
vzdušného prostoru se nejedná pouze o to, zda ČR potřebuje
nadzvukové letectvo či nikoliv, ale jedná se zejména o radarové
pokrytí našeho území, řízení letového prostoru a
protivzdušnou obranu jako celek. A při tomto rozhodování je nutno
vycházet i ze závazků naší země vůči našim aliančním
partnerům, například v otázce ochrany vzdušného prostoru NATO
(NATINADS).
Pan ministr obrany Vondra je členem vlády
rozpočtové odpovědnosti a boje proti korupci. Je proto otázkou,
proč pan ministr nezdůraznil jako svoji prioritu boj proti korupci
a transparentnost výběrových řízení. Podporuji snahu pana
ministra schválit reálný střednědobý plán na roky 2012 až
2016, ale to, co je důležité, je plánování a hlavně dodržování
plánu akvizic tak, aby nedocházelo k netransparentním a
předraženým nákupům vojenské techniky. A v boji proti korupci
nejde jen o změnu akvizičního systému, ale zejména o posílení
jeho kontroly.
Prodej nepotřebného majetku může začít
teprve tehdy, až budou redefinovány schopnosti a cíle české
armády. Pokud je prioritní snahou resortu navýšit rozpočet
armády o 2,2 miliardy, pak je otázkou, zda jde vůbec o systémové
řešení. Zejména tehdy, když členové Výboru pro obranu a
bezpečnost PSP ČR neobdrželi žádnou relevantní informaci o
zamýšleném prodeji 1400 armádních bytů a 300 nemovitostí či
pozemků. Otázkou také je, jak efektivně a v souladu s plány
modernizace AČR bude částka získaná z prodeje alokována.
Avizované zrychlení prodeje nepotřebného majetku spíše ukazuje
na budoucí snižování kontroly tohoto procesu ze strany současné
vlády.
Antonín Seďa
člen Výboru pro
obranu a bezpečnost PSP ČR