Pan ministr Dobeš dnes prohlásil v
OVM, že má připravenu novou koncepci školství. Pokud se bude
podobat nesmyslným výstřelům do tmy, kterých se zatím dopustil
(připomeňme si třeba jeho návrh, podle kterého budoucí učitelé
budou nejprve učit a teprve poté studovat pedagogiku, či mnou
tolik "oblíbené" smlouvy s rodiči či vyhlašovaný a
odvolávaný příspěvek pro nové pedagogy), je zřejmě na čase
se pořádně vyděsit. Nebo ne? Podívejme se, jaká je skutečnost.
Na MŠMT se zatím chystá malá a velká novela školského zákona,
o které se veřejnost dozvěděla až po zveřejnění
katastrofálních výsledků PISA. Ovšem jakákoliv změna tak
velikého formátu by měla být připravována až ve chvíli, kdy
bude úřadující ministr znát aspoň základní pilíře nové
koncepce. Zatím víme, že budeme testovat žáky 5. a 9. tříd.
Nic
proti tomu, ale jaké bude další využití těchto testů? Je
přeci jasné, že za současné situace nemá smysl vytvářet
žebříčky škol. Stále slyšíme, že by stát měl na všechny
změny ve školství uvolnit peníze. S tím se dá vyslovit
všeobecný souhlas. Ale my si na peníze můžeme sáhnout až
ve chvíli, kdy dokážeme efektivně využívat fondy, které jsou
pro české školství připraveny v EU. Skutečnost - díky zcela
nekoncepční personální politice a naprostému rozbití odboru
čerpání evropských fondů, který svými kroky ministr Dobeš
provedl – je ale taková, že se čerpání téměř
zastavilo.
Jsem si téměř jista, že kvůli těmto destruktivním ministrovým krokům tak do konce roku 2013 nevyčerpáme to, co bychom měli. To je velmi varující.
Co tedy dělat? Podle mne
především odpolitizovat diskuze, přestat se nesmyslně přetahovat
o to, kdo jaký návrh přinesl a udělat vše proto, aby náš
vzdělávací systém vychovával budoucí generaci, která bude
konkurenceschopná nejen v domácím, ale i mezinárodním měřítku.
Pro to je ale potřeba začít pracovat na skutečné koncepci a
nikoli obor dalšími a dalšími „balónky“ znejišťovat, pane
ministře.
ČSSD je k takové diskusi, jejímž cílem
bude skutečná a společensky odpovědná reforma školství,
připravená, protože v programu sociální demokracie je školská
problematika jednou z hlavních priorit.
Vlasta Bohdalová,
stínová ministryně školství za ČSSD