Připomínáme, že jsme již 14. ledna letošního roku předali hejtmanovi Středočeského kraje Davidu Rathovi dopis, ve kterém jsme se kriticky vyjádřili k záměru vedení kraje v rámci úspor podstatně snížit rozsah základní dopravní obslužnosti na silnici a k postupu krajského úřadu při prosazování tohoto záměru. Upozornili jsme na to, že návrhy předložené obcím se z velké části týkají i spojů, které žáci a studenti využívají k cestě do školy, spojů, které jsou z více než 50 procent využívané a nejsou prodělečné, a spojů, kterými cestují naši občané do zaměstnání. Současně jsme si vyžádali podrobnější informace, včetně zprávy o vyřízení připomínek starostů dotčených obcí. Doporučili jsme rovněž, aby se termín případné redukce základní dopravní obslužnosti v kraji vzhledem k šíři nevyjasněných problémů odložil.
Na základě toho bylo ve sporných případech rušení autobusových spojů (neobjednání základní dopravní obslužnosti) pozastaveno a situace se bude během dalších dvou měsíců, jak nám bylo přislíbeno, odpovědně řešit.
Klub KSČM v té souvislosti podporuje i navrhované převedení linek Pražské integrované dopravy (PID) na území Středočeského kraje do systému Středočeské integrované dopravy (SID) s předpokládaným termínem realizace k 11. prosinci letošního roku. Jde o to vytvořit na území Středočeského kraje pouze jeden tarif – tarif SID. Tím by se ušetřily souběžné úseky a došlo by k další úspoře financí.
Cestující by mohl v případě vlastnictví jednoho kuponu využít všechny linky projíždějící jedním místem. Nyní cestující může využít pouze jeden z obou systémů. Má tím omezené možnosti výběru autobusových spojů. Argumentem hovořícím pro toto řešení je pro nás i skutečnost, že SID má průhlednější systém financování.
Jiřina FIALOVÁ, předsedkyně klubu zastupitelů KSČM a Ivan CINKA, místopředseda Výboru pro dopravu Zastupitelstva Středočeského kraje