Je financována ze státních peněz a z příspěvku města. Organizačně se na jeho výstavbě podílí vedle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také vedení města a jeho složky. V současnosti vzniká úsek z Králova Pole do Žabovřesk. Jeho součásti, stavby Žabovřeských mostů a křižovatky u Sportovní ulice, pokračují. Na rozdíl od tunelů pod Dobrovského ulicí, neboť jim na základě žaloby malé skupiny Brňanů odebral Městský soud v Praze prvotní stavební povolení. I když stavba je již ze dvou třetin hotová.
Při respektování principu nezávislého rozhodování soudů bych chtěl s trochou nadsázky poznamenat, že sejdou-li se tři právníci, vznikne pět až šest názorů na předmět sporu. Jinými slovy na určitou záležitost mohou mít právní odborníci různé pohledy. Proto nyní tým specialistů vypracovává podklady, aby tato stavba opět získala pravomocné stavební povolení. Jenže podle informací zhotovitele zdržení této stavby stojí každý měsíc 58 milionů korun.
Stalo se to v době škrtů současné vlády a snahy získat další finance do státní pokladny. Dokladem toho je opětovné zpoplatnění dálnice v úseku od Kývalky k letišti ve Slatině. Jeden z bývalých ministrů dopravy poplatek v roce 2006 zrušil, aby jej jeho současný nástupce Vít Bárta opět zavedl. Takže nyní jednám, aby zpoplatnění bylo opět zrušeno.
Dálnice lemující Brno supluje části velkého městského okruhu, který měl být podle původního harmonogramu ŘSD dokončen v roce 2030. Při nedostatku státních financí se to začíná jevit jako nereálné. Ministr Bárta hodlá letos předložit superkoncepci dopravy ČR, údajně na bázi vyrovnanosti investic do jednotlivých krajů. Podle zmíněného harmonogramu však v nejbližší budoucnosti měly být zahájeny na městském okruhu úseky s označením Tomkovo náměstí, Rokytova a Žabovřeská I. Vedení Brna jedná o zahrnutí těchto staveb do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.