"Směrnice o službách" měla odstranit byrokratické překážky například pro řemeslníky, instruktory lyžování či autobusové přepravce, kteří chtějí podnikat v jiné členské zemi. Jenže, jak poukazuje zpráva, o níž dnes hlasovali poslanci Evropského parlamentu, skutečný jednotný trh v oblasti služeb dnes mnohdy zůstává pouze na papíře.
Přestože směrnice formálně vstoupila v platnost již koncem prosince 2009, poskytovatelé služeb mířící za hranice se stále dostávají do absurdních situací. "Například existují nařízení, že turistický průvodce v Římě musí přímo pocházet z Říma, nebo že od německého instruktora lyžování žádají v Rakousku potvrzení z jeho banky, které v jeho domovské zemi ani neznají," tvrdí autorka zprávy, německá sociálnědemokratická europoslankyně Evelyne Gebhardt.
Páteří celého projektu je vytvoření tzv. jednotných kontaktních míst, která mají podnikatelům pomáhat s potřebnými formalitami. V praxi je tomu však často jinak. Mnoho členských států EU dosud nezřídilo ani jedno kontaktní místo. Navíc o této službě téměř nikdo neví. A právě v tom vidí hlavní problém česká europoslankyně Olga Sehnalová:
"Ztotožňuji se s názorem, že je zapotřebí působit na členské státy, aby zrychlily zapracování směrnice do svých národních předpisů a neprodleně vytvořily síť jednotných kontaktních míst. Za stejně důležité považuji to, aby se firmy a živnostníci dozvěděli, že vůbec existují místa, která jim jsou schopna pomoci s jejich podnikáním v oblasti služeb. Z tohoto důvodu jsem se ve svých pozměňovacích návrzích ke zprávě zaměřila především na nutnost intenzivní informační kampaně na zviditelnění jednotných kontaktních míst."
"Evropská unie může mít ty nejlepší úmysly, připravit tu nejlepší legislativu a podpůrná opatření, mohou ji dokonce všechny státy implementovat, jak nejlépe dovedou. Ale pokud se o tom firmy a živnostníci nedozvědí, výsledek bude vždy rozpačitý. Snažme se proto přizpůsobit Evropu nejen občanům a spotřebitelům, ale také firmám a živnostníkům. Proto jim naslouchejme, ale především jim dávejme dostatek srozumitelných informací", apelovala na své kolegy Olga Sehnalová na plénu Evropského parlamentu.
V České republice funguje 15 jednotných kontaktních míst v rámci živnostenských úřadů. Více informací naleznete na webu www.BusinessInfo.cz.