Kvůli zastavenému přísunu financí z centra se znatelně zbrzdí tempo rekonstrukcí a ještě víc se prohloubí dluh vůči zanedbaným okresním cestám.
Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Pánika tím ministr financí porušuje gentlemanskou dohodu mezi vládou a Asociací krajů ČR, že stát i v příštím období bude přispívat na dlouhodobě podfinancované silnice II. a III. tříd. Neobstojí ani ministrův argument, že miliardy už dává stát krajům ve formě navýšeného rozpočtového určení daní. Stát totiž daňově regionům jen dorovnává to, co jim minulá vláda sebrala v době ekonomické krize. Toto finanční navýšení Karlovarský kraj směřuje do oblasti školství, zdravotnictví a sociálních služeb.„Stát kvůli zpoždění v přípravě projektů a tendrů není schopen využít všechny peníze na opravy svých dálnic a silnic I. tříd. Je proto nesmysl, aby peníze v rozpočtu SFDI zůstávaly ležet, když naopak kraje jsou připraveny tyto finance efektivně investovat do rekonstrukcí silnic II. a III. tříd. Tyto komunikace navíc stát předal kdysi krajům ve velmi zuboženém stavu a na rekonstrukce až na letošní výjimku přispíval jen ve velmi malé míře,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Pánik.
Kraj je schopen projekčně připravit, vysoutěžit a zvládnout velkoplošné opravy silnic a mostů za 300 milionů korun ročně. To je zhruba hranice zdejší takzvané absorpční kapacity. Odpovídá přibližně 50 až 60 silničním zakázkám.
Letos Státní fond dopravní infrastruktury přidělil krajům na opravy silnic nižších tříd 4,4 miliardy korun, z toho pro Karlovarský kraj 164,5 milionu. Z této pomoci, k níž kraj přidal ze svého rozpočtu dalších 40 až 50 milionů korun, se v regionu do konce roku uskuteční více než 30 projektů souvislých oprav komunikací, mostů a opěrných zdí. „Jenže celkově by bylo zapotřebí asi 8 miliard korun, aby kraj dal 1 800 kilometrů silnic II. a III. tříd do ideálního stavu. Čtvrtina ze 480 mostů je v havarijním stavu,“ řekl náměstek hejtmana. Zdůraznil však, že předpokládá další jednání Vlády ČR o penězích pro krajské silnice. „Věřím, že vláda ještě stanovisko ministra financí přehodnotí a finanční prostředky krajům na rekonstrukce silnic II. a III. tříd nakonec půjdou,“ uzavřel náměstek.