Šestileté období
Prodloužením funkčního období z pěti na šest let
bychom dosáhli toho, aby se prezidentské volby konaly vždy
současně s volbami senátními a současně také s volbami do
krajských zastupitelstev, respektive volbami do zastupitelstev měst
obcí. Nejde jen o miliardové úspory na straně státu. Tato praxe
by jednoznačně zvýšila počet voličů u všech takto spojených
voleb. A to je přece správné.
Výhrada, že spojení voleb
přinese do prezidentské volby i jiná témata, neobstojí. Poslední
krajské volby v roce 2008 byly referendem o tehdejší vládě Mirka
Topolánka a asociální pravicové politice, i když se s volbami do
sněmovny nekonaly.
Pokud by prezident v průběhu období
rezignoval nebo byl odvolán, konaly by se na zbývající období
volby doplňovací, nebo by na několik měsíců převzali společně
kompetence například předseda senátu a premiér. Nehrozilo by
tak, že by se spojení voleb v budoucnu z důvodu rezignace
prezidenta se senátními volbami rozešlo. O těchto variantách
však budeme dále diskutovat.
Pravomoci
prezidenta
Prosazujeme, aby postavení prezidenta a nezávislost
justice byly posíleny, čehož chceme dosáhnout v případě
jmenování funkcionářů nejvyšších soudů. Nově by prezident
nepotřeboval souhlas vlády v případě jmenování předsedy a
místopředsedy Nejvyššího správního soudu.
V případě
udělování milostí by byl zachován stav současný, prezident by
tedy nemohl být ve svém rozhodování nikým omezen. Nově by však
potřeboval souhlas vlády k abolici – zrušení trestního stíhání
před jeho dokončením, tedy rozhodnutím soudu o vině a trestu.
Není podle nás správné, aby nikým nekontrolovaný prezident mohl
zasahovat do probíhajícího trestního řízení. Takové zásahy
je třeba velmi vážit, neboť mají velký vliv na chápání pojmu
spravedlnosti.
V případě jmenování Bankovní rady České
národní banky navrhujeme, aby dosud nikým omezený prezident byl
ve svém jmenování vázán souhlasem senátu. Není důvod, aby na
personální obsazení instituce odpovědné za monetární politiku
měl vliv jediný člověk, navíc když za hospodářskou politiku
je odpovědná vláda.
Odvolatelnost a odpovědnost
prezidenta
Postavení prezidenta jako nedotknutelného monarchy je
v Evropě zcela unikátní. V sousedním Rakousku a na Slovensku volí
občané své prezidenty přímo. A také je mohou kdykoliv odvolat
lidovým hlasováním. Něco tak revolučního nenavrhujeme, neboť
je to pro ostatní strany zcela nepřijatelné. Rádi bychom ale, aby
prezident byl odvolatelný v případě, kdy se dopustí velezrady,
hrubým způsobem poruší ústavu nebo spáchá závažný zločin.
Podle dnešní úpravy je prezident v podstatě neodvolatelný (s
výjimkou velezrady) a nelze jej nikdy pro spáchání žádného
trestného činu ani začít stíhat, ani zbavit funkce. O tom, zda
bude či nebude prezident odvolán by pak rozhodoval Ústavní soud
ČR.
Žádná ultimáta
Naše návrhy jsme nikdy nestavěli jako ultimativní. Jde nám o věcnou diskusi a dohodu. Jsem rád, že i s ostatními partnery z parlamentních stran jsme v řadě bodů našli společnou řeč. Nikdy jsme dohodě nebyli tak blízko, jako dnes. Jsem optimistou a věřím, že tentokrát nezůstaneme jen blízko dohody, ale že ji nakonec i uzavřeme. A především, že příští hlavu státu zvolíme všichni společně, jako občané.