Představa, že by se nynější problémy koncernu, které zřejmě znamenají, že alespoň část nejvyššího vedení firmy bude muset opustit svá místa, netýkaly škodovky, je lichá. Vozidla s motorem označovaným EA 189, jichž se problém s falšováním údajů o emisích týká, se montovala i do modelů Škoda Fabia, Škoda Octavia, Roomster a Superb…
I mladoboleslavská Škodovka tedy velmi pravděpodobně montovala dieselové motory, které podle všeho nesplňují náročné ekologické limity, jež obcházejí pomocí programu, který při testu emisí spustí jakýsi šetrnější režim.
V tuto chvíli lze jen těžko předvídat, jaký to bude mít dopad na český průmysl, na hodnoty čekého vývozu. Zda se řetězově objeví skandál nedej bože i v dalších světových automobilkách, což může dopadnout na jejich české součásti, anebo zda dramaticky poklesnou ceny automobilů s dieselovým motorem anebo bude koncern VW nucen nějakým způsobem zasahovat a provádět úpravy zhruba u 11 milionů motorů s chybnými technickými parametry v oblasti výfukových plynů, nelze nyní s jistotou říci.
Rozumný národohospodář ovšem musí s těmito nepříznivými možnými faktory pracovat a doufat, že realita bude příznivější. Realita ale málokdy bývá příznivější. Český automobilový průmysl vcelku dobře přestál recesi počínající rokem 2009 a přecházející do stagnace za Nečasovy vlády a zdálo se, že jej máloco z vnějšku může ohrozit. Nyní přichází faktor, ve starořecké hře bychom řekli deus ex machina, který může velmi silně zamíchat kartami, a dokonce negativně ovlivnit nadějně se rozvíjející hospodářský růst České republiky, a to v návaznosti na očekávatelné problémy německé ekonomiky. Ta se bude muset vyrovnat s problémy koncernu VW, jenž je mateřskou letadlovou lodí německého hospodářství…
Jiří Paroubek